Kjærlighetens mørke side

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Bazar 2007 Innbundet

Romanen er en slektskrønike fra Syria og Libanon, og strekker seg fra slutten av 1800-tallet og frem til 1970. Farid og Rana møter hverandre på slutten av 60-tallet. De forelsker seg, men på grunn av de to familienes langvarige hat mot hverandre så trues de på livet. En dag blir Ranas onkel drept og etterforskeren oppsøker den avdødes kone. Herfra tas leseren med inn i en fortid som avdekker slektsledd etter slektsledd og som skildrer en salig blanding av kirker og moskeer, sex og singelliv, handel og vandel.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt sted Libanon Syria

"Hvorfor?" spurte hun, "hvorfor former våre fiender oss mer enn våre venner?"

"En kvinne elsket en mann," fortalte Gibran, "som hadde en stor vorte på nesen. Hun syntes han var den vakreste mannen på jord. Etter mange år la hun en morgen merke til vorten. 'Når fikk du den stygge vorten på nesen?' spurte hun. 'Da du sluttet å elske meg,' svarte mannen trist."

"Jeg skal gi deg et råd, min kjære," hadde hun sagt til hans søster Nahla en gang hun hadde invitert det engelske paret på middag, "gift deg med en arkeolog, for jo eldre du blir, jo mer interessant syns han du er."

Det ble jukset og trikset over en lav sko. Det fins faktisk en vits om at selv Jesus en gang falt for fristelsen da han spilte, enda han nektet å utføre mirakler da han hang på korset. En dag, sa barna i smuget til Farid, spilte han backgammon mot Muhammed i himmelen. Da han hang så pass etter at det siste kastet ikke kunne redde ham selv om det ble en dobbel sekser, hånte Muhammed: "Gi opp, gutt! Det hjelper ikke!" Men det brede gliset hans stivnet da Jesus smilte og kastet terningene på brettet: to ganger sju! Muhammed kokte av sinne. "Hør nå her," freste han. " Det der er ikke noe mirakel, det er juks!"

Farid satt alene igjen på bussen. Bare tre høner kaklet trøtte og slitne under et av de forreste setene. Det hørtes ut som et fremmed språk på en eksotisk radiokanal.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Mål for 2013: fullføre 50 av disse bøkene.

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

Biblioteket rydder før ombygging og har posesalg, da er det vanskelig å la være. Mye bra her men jeg kommer helt sikkert ikke til å lese alt! Tar gjerne mot anbefalinger til hvor jeg bør starte.

En som mangler: Flyvere i natten av Antoine de Saint-Exupéry finnes ikke i databasen enda.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Jeg feier solen av hustakene - historier" av Hanan al-Shaykh
  • "Når lyset svinner - roman om en familie" av Eugen Ruge
  • "Kjærlighetens konsekvenser" av Sulaiman S.M.Y. Addonia
  • "Safrankjøkkenet - roman" av Yasmin Crowther
  • "Våtmarken - roman" av Jhumpa Lahiri
  • "Emmas krig - en bistandsarbeider og en krigsherre, radikal islamisme og oljepolitikk - en sann historie om kjærlighet, svik og død i Sudan" av Deborah Scroggins
  • "Jeg bekjenner" av Jaume Cabré
  • "Mordene i Betlehem" av Matt Rees