Silkeveiens skygge

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

De norske bokklubbene 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er historien om forfatterens åtte måneder lange reise tvers over Asia, langs Silkeveien. Ved hjelp av transportmiddel som lastebil, eselkjerre og kamel har han fulgt i sporene til handelsmenn, hærer, religioner og oppfinnelser. Dette er også en bok om et kontinent under omveltning og om møter med ulike mennskeskjebner. Har register.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788252571950

EAN 9788252571950

Serie Bokklubbens Reisebibliotek

Omtalt sted Asia

Føttene våre ble dyppet i skåldhete bøtter med urtemedisiner og deretter hamret og knadd til rosa puré. Ifølge kinesisk tradisjon er foten et mikrokosmos av kroppen, med sine egne lunger og nyrer, sitt eget hjerte. Og mens min pike hakket løs på fotsålene mine med fingre som stålstenger, begynte jeg å tro på det. Føttene mine fikk migrene og hjerteinfarkt.

Den altfor lange lista av uleste bøker i hylla

• "Tråler - en reise gjennom Nord-Atlanteren" av Redmond O'Hanlon
  • "Hotel Nomade - reiser i tid og rom" av Cees Nooteboom
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Til Kongos indre" av Redmond O'Hanlon
  • "Orientalisten - jakten på Kurban Saids underlige og farlige liv" av Tom Reiss
  • "Leopardens dans - Kongo - en reise i et herjet land" av Lieve Joris
  • "Den hvite veien - en reise og en besettelse" av Edmund De Waal
  • "Kuskusen har fire fingre - en oppdagelsesreise i Ny-Guineas høyland" av Tim Flannery
  • "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas
  • "I Djengis Khans rike - en reise blant nomader" av Stanley Stewart
  • "Gavenes tid - en ung mann til fots gjennom 30-tallets Europa" av Patrick Leigh Fermor
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke