Catch

thriller

Gyldendal 2004 Innbundet

Tre drap skjer med kort tids mellomrom. Ryktene svirrer i Oslos narkomiljø, og politiet famler i blinde. Et tips om en stor heroinhandel på Oslo øst, leder til en katastrofal politiaksjon. Politietterforsker Anne-Cathrine Volden aner en sammenheng mellom drapene og denne hendelsen, og hun og kollegene mistenker en krig om narkotikahandelen mellom de kriminelle gjengene i Oslo. I tillegg tipses de om lekkasjer fra Politihuset til de samme miljøene. Innsatsgruppa Catch må på banen. Dette er den første romanen om Anne-Cathrine Volden.

Drivende, spennende og informert krim fra Oslo-polititets spesialavdeling for organisert kriminalitet. Tre oppsiktsvekkende narkorelaterte drap skjer med kort tids mellomrom. Ryktene svirrer i Oslos narkomiljø, og politiet famler i blinde mens de presses av sultne journalister og prektige politikere. Så kommer det inn et hett tips om en heroinhandel i en leilighet på Oslo Øst. Politiaksjonen mot leiligheten ender i katastrofe. Politietterforsker Anne-Cathrine Volden aner at det er en sammenheng mellom hendelsene, og hun og kollegene mistenker en krig om narkotikahandelen mellom de kriminelle gjengene i Oslo. I tillegg tipses de om lekkasjer fra Politihuset til de samme miljøene. Hvem er den utro tjeneren? Kan man tro på ryktene? Innsatsgruppa Catch . som er opprettet for å knuse organisert kriminalitet . må på banen.Debutanten Stein Morten Lier har skrevet en drivende, aktuell kriminalfortelling om etterforskning, korrupsjon og intern kamp i politimyndigheten. Catch gir et informert og skremmende bilde av den kriminelle virkeligheten. Er politiet i ferd med å tape kampen mot de velsmurte og solid finansierte forbrytergjengene?

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205328693

EAN 9788205328693

Genre Politi og detektiver Krim Thrillere

Omtalt sted Oslo

Har ikke før nå fått stifte bekjentskap med forfatteren Stein Morten Lier, men den første boka hans "Catch" er virkelig en bra thriller. Godt språk, handling og oppbygging av boken. Kanskje til tider litt voldelig, men karakterene og spenningen i boken gjør den til en interessant og spennende lesning. Foruten drap, dreier det seg også om gjengoppgjør og narkotikavirksomhet. Hovedpersonen i boken er om politiførstebetjent Anne-Cathrine Volden, også kalt Anka. Anka jobber på Volds- og sedelighetsavdelingen i Oslo politiet. "Catch" er benevnelsen på en opprettet innsatsgruppe som skal knuse organisert kriminalitet i Oslo området. Boken har korte kapitler og gjør boken lettlest. Ser frem til å lese nr.2 Mafiya.

Biblioteket rydder før ombygging og har posesalg, da er det vanskelig å la være. Mye bra her men jeg kommer helt sikkert ikke til å lese alt! Tar gjerne mot anbefalinger til hvor jeg bør starte.

En som mangler: Flyvere i natten av Antoine de Saint-Exupéry finnes ikke i databasen enda.

• "Skyldig til døden - kriminalroman" av Tor Edvin Dahl
  • "Morderens ansikt" av David Torjussen