Safrankjøkkenet

av (forfatter) og Tone Bull (gjendikter).

Tiden norsk forlag 2006 Innbundet

Sara har engelsk far og mor som opprinnelig kommer fra Iran. Sara mister sitt ufødte barn da hun skal hindre fetteren i å kaste seg i Themsen, og hun gir mora si, Maryam, delvis ansvaret for ulykken. Dette blir utgangspunktet for ei historie om kulturforskjeller, generasjonskonflikter og om røtter. Samtidig som Sara bearbeider sorgen over barnet hjemme i London, reiser Maryam tilbake til Iran og landsbyen hvor hun vokste opp. Her gjenopplever hun det som skjedde da faren hennes reiste falske anklager mot henne, slik at hun blei nødt til å forlate landet. Maryam inviterer Sara til Iran, i håp om at de kan forsones.

En rørende roman om kvinneskjebner, røtter, generasjons- og kulturkonflikter .; og om kjærlighet Safrankjøkkenet handler om Sara, en nygift engelsk kvinne i London, med foreldre som opprinnelig kommer fra Iran. Boken starter med at Sara mister sitt ufødte barn, en ulykke hun gir sin mor delvis ansvaret for. Dette tapet blir utgangspunktet for en historie om kulturforskjeller, generasjonskonflikter og om røtter. Mens Sara bearbeider sorgen over barnet hjemme i London, reiser moren tilbake til landsbyen og familien der hun vokste opp i Iran. Her rulles det opp en gammel kjærlighetshistorie mellom moren og en mann hun ikke fikk. Først og fremst er dette en roman om kjærlighet; til et land, en kultur og i en familie, en kjærlighet som lever til tross for svik og konflikter.Safrankjøkkenet er Yasmin Crowthers debutroman.

Forlag Tiden norsk forlag

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349490

EAN 9788205349490

Omtalt sted London Iran

Nygifte Sara mister sitt ufødte barn idet hun forsøker å redde fetteren sin fra å kaste seg i Themsen. Indirekte er det morens - Maryams - skyld, og Sara har problemer med å tilgi henne. Moren er iransk og faren er engelsk, og verken ektemann eller datter føler at de noen gang har kommet ordentlig inn på Maryam. Hun skjuler en hemmelighet fra sin fortid i Iran.

Maryam reiser til Iran for første gang på 40 år, og mens hun er der får hun datteren til å komme dit i håp om at de skal forsones. Under oppholdet får Sara bl.a. kjennskap til morens store kjærlighet og omstendighetene som gjorde at hun i sin tid måtte forlate Iran.

Boka er nydelig skrevet, og vi får innblikk i kulturforskjeller. Sara, som aldri har følt seg verken som engelsk eller iransk, får større forståelse for hvorfor moren er slik hun er, og kanskje også for hvem hun selv er.

"spiselige" titler.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Samle interessante titler

• "Lange skygger" av Elia Barceló