Eskandar

suset fra det forbudte fjellet

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Ganesa forl. 2010 Innbundet

Iran, 1908. Fattiggutten Eskandar klatrer over fjellet og oppdager menn med gult hår som leter etter olje, og som har det beboerne i hans egen landsby mangler: vann og mat. Fortellingen fortsetter frem til i dag, med fotografen Eskandar i sentrum. Den handler om kjærlighet, nederlag og forspilte sjanser, samt et håp om at ting skal forandre seg til det bedre i Iran.

Året er 1908. En søriransk landsby uten navn stekes under den nådeløse sola. Fattiggutten Eskandar klatrer over fjellet og oppdager menn med gult hår, som leter etter olje og som har vann og mat. Historien om fortelleren Eskandar er en moderne Tusen og en natt om nederlag og forspilte sjanser, tap og sorg, kjærlighet og sterke kvinner, men også om et ukuelig håp om at iranerne til slutt får et bedre liv. Boken er et viktig dokument om den dramatiske utviklingen som har ført til situasjonen i dagens Iran. Siba Shakib, forfatteren av Der Gud gråter, forteller også om kampen om landets olje, okkupasjon, korrupsjon og vold mot befolkningen under forskjellige herskere det siste århundret.

Forlag Ganesa forl.

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Iran

• "De hemmelige holocaust-dagbøkene - Nonna Bannisters ukjente historie" av Nonna Bannister
  • "Den innbilte fristelse til lykke - noveller fra Iran" av Mokhtar Barazesh
  • "Slik dag følger natt" av Yasmina Khadra