De ingen savner

Vigmostad Bjørke 2010 Innbundet

Politietterforsker Elisabeth Sunee Rathke er halvt norsk og halvt thai, og har svart belte i karate. En ung jente blir funnet død på Gamlebyen gravlund i Oslo med en kanyle i armen. Dødsfallet er starten på en grusom sak med forbindelse til prostitusjon og trafficking, og blir den mest krevende saken Elisabeth har hatt. Hun vikles inn i et farlig spill hvor hennes eget liv er i fare. Dette er den første boka om Politietterforsker Rathke.

Møt Elisabeth Sunee Rathke, eller bare Elli. Halv norsk, halvt thai og med svart belte i karate. Hun er politietterforsker i Oslo. En ung pike blir funnet død på Gamlebyen gravlund. Hun er naken og lukter av en ubestemmelig kjemisk væske. I armen står en kanyle. Dødsfallet er starten på en grusom sak som bare vokser og blir den mest krevende i etterforskerens karriere. Elli finner spor som tyder på at saken har forbindelse til prostitusjon og kanskje trafficking. Hun vikles inn i et livsfarlig spill der ingenting er som det ser ut til å være. Sporene indikerer en eller flere svært kalkulerende og hensynsløse mordere. Hvor nært vil hun kunne komme inn på mistenkte før hun selv bli et offer?

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906466

EAN 9788241906466

Serie Elli Rathke (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Nå skal det sies at før jeg leste denne boken, hadde jeg gjort meg ferdig med Hole-serien. Stor fallhøyde, med andre ord. Men det er ikke bare den ubevisste sammenligningen med Hole som gjør denne boken dårlig. Det klarer den fint selv også.

For det første er sråkbruken dårlig. Dialogene virker konstruerte, de flyter ikke. Samhandlingen mellom personene er merkelige. Bruken av følelsesord som ikke står i stil med det man har opplevd.
Selvfølgeligheter blir kommentert, man får ikke mulighet til å tenke selv.

Jeg synes ikke boken er spennende. Det går i alle fall 320 sider før jeg får en antydning til høyere puls, men vet ikke om det var fordi jeg byttet sittestilling.

Jeg merker at jeg leser sidene, men innholdet fester seg ikke, noe som fører til at jeg må lese mye på nytt igjen. Svakthetstegn.

Så er det jo mange ting som skurrer i historien. Slutten er brukt tusen ganger før. Hadde en sterk mistanke mot gjerningsmannen tidlig.

Det som er positivt er at jeg får fornyet optimisme om at min egen krimbok skal bli utgitt, når jeg ser at noe sånt som dette blir utgitt.

Dette er nok det siste jeg leser av Hanssen, i alle fall i denne serien.

En meget god krim. Et godt plott og virkelig god driv i storrien. Makter å overraske når du tror du har skjønt hvem som står bak all ondskapen. Kan varmt anbefales fra en som har lest det meste av norsk god krim/thrillere.

Jeg ser frem til å lese neste bok om Elli, som jeg likte kjempegodt. Håper neste bok har en enda bedre karrakterbeskrivelse fordi hun framstår som interresant og reell i rollen som etterforskningsleder.

Helt OK krim. Utdypning i denne bloggposten

En ung jente med ukjent identitet blir funnet på en gravlund i Oslo. Hun er naken og en kjemisk lukt kommer fra liket. Ved første øyekast ser det ut som nok et overdosedødsfall, men det er noe rart med posisjonen hun er plassert i. Politietterforsker Elli og teamet hennes får en innviklet og grusom sak å bryne seg på.

Eystein Hanssen er et nytt bekjentskap for min del, og jeg ser fram til å lese mer fra ham.

Kom litt over halvveis i denne før jeg la den bort. Jeg prøvde lenge, han sånn ca med men merket at jeg stadig vekk ble distrahert og utålmodig. Klarte rett og slett ikke å la meg fange. Har lest mye krim, og er blitt litt kresen tror jeg. Vil ikke slakte boken, men for meg var det liksom ikke noe nytt, verken plott, karakterer, eller handling var originalt eller nytt. Hovedpersonen ble politi pga sin triste, trøblete fortid. Smågnisninger kollegene seg mellom. Narkotika, sex, menneskehandel. Drap. Drapsmann. Ulike teorier. Mange spor.en etterforsker har en annen ide og et annet forslag, som blir ignorert av de andre... Men så viser det seg at det er hold i teorien likevel... Har lest dette før!

Følte altså at dette var litt oppbrukt, noe jeg har lest liknende av flere ganger før. ((Har lest alt av Nesbø, Horst, Jan Erik Fjell, lindell og Fossum, samt mye av forfattere som John hart, ValMacDermid, grisham, Michael Conneley og en rekke flere og syntes ikke emne boka når opp til denne standarden))

Dette er for så vidt 3. gang jeg avbryter en bok i år... Og jeg har aldri pleid å gjøre det før (får dårlig samvittighet overfor forfatteren..

Følger trenden og lager liste

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Målet er minst 30 bøker