Ayatollah highway

en reise i Iran

av (forfatter) og Christopher F-B Grøndahl (forfatter).

Gyldendal 2002 Innbundet

Iran er landet som har alt. Revolusjon, krig og en hel verden av fiender. Forfatterne reiste med åpent sinn til ondskapens akse for å lete etter kjernen i Ayatollah Khomeinis islamske republikk. Reisen brakte dem til det moderne Iran. De møtte mennesker som fortalte historiene regimet ikke vil skal komme fram. De fikk servert vodka i landet som belønner slike utskeielser med offentlig pisking. De traff jentene i chador, selv om dødsstraff venter de vantro som innleder et forhold til muslimske jenter. Resultatet er en reiseskildring som tegner en mosaikk av både det moderne og det historiske Iran. En litterær reise utenom det vanlige i et land som forbløffer den besøkende. Har litteraturliste.

En personlig og poetisk rundreise i dagens fascinerende, motsetningsfylte Iran. Iran er landet som har alt. Revolusjon, krig og en hel verden av fiender. Arne Svingen og Christopher F-B Grøndahl reiser med åpent sinn til "ondskapens akse" for å lete etter kjernen i Ayatollah Khomeinis islamske republikk. De møter mennesker som forteller historiene regimet ikke vil skal komme fram. De får servert vodka i landet som belønner slike utskeielser med offentlig pisking. De treffer jentene i chador, selv om dødsstraff venter de vantro som innleder et forhold til muslimske jenter. Resultatet er en varm og innsiktsfull reiseskildring som tegner en mosaikk av både det moderne og det historiske Iran. En litterær reise utenom det vanlige i et land som forbløffer den besøkende. Christopher F-B Grøndahl (f. 1969) har skrevet to romaner og to hørespill. Dette er hans første reiseskildring. Han er født i Oslo, men liker seg også godt i Kyoto, Madrid og Paris. Arne Svingen (f. 1967) har skrevet to romaner og ti barne- og ungdomsbøker. Dette er hans første reiseskildring. Han er født i Oslo, men liker seg også godt i Samarkand, Saigon og Paris, Texas.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205305779

EAN 9788205305779

Omtalt sted Iran

Drosjesjåføren viser seg som en kranglefant, og mener han er lovt en hele times ørkesløs byrundtur i spionthrillerens tjeneste. Vi ber hissigproppen vente utenfor kirken, han får jo betalt for det uansett. Sånn var det aldri i Bond-filmene.

Perspirasjon må være et kjent fenomen for persiske kvinner. Siden de ikke kan vise annen hud enn fingre og ansikt offentlig, må de sitte med yttertøyet på i restauranter og på kino, mens mennene kan tilpasse habitten etter temperaturen, selv tidligere forbudte plagg som t-skjorte og slips er i dag utbredt hos menn, dog ikke samtidig. Mange kvinner skjuler sine varme ansikter under noe som var totalt bannlyst i mange år etter revolusjonen - nemlig sminke. Ikke bare ligner persiske kvinner et Andy Warhol-maleri med sin kraftige makeup og aftenrøde leppestift, men det er også mistenkelig mange nesebandasjer å se i de mer velstående bystrøkene.

"Hejab bringer deg nærmere Gud" står det å lese på plakater i kjøpesentrene. Informasjonen kan synes unødvendig; ingen kvinner i Iran kunne finne på å bevege seg i det fri uten tildekket frisyre. Mens vi er vant til å være vindusutstillingen hos frisøren, har perserne trukket denne typen umoral vekk fra offentlighetens øye. Selv en utenlandsk kvinne kan vente seg et lengre besøk på nærmeste politistasjon om hun skulle la hodeplagget falle. Det finnes historier om bortblåste skaut som har kostet europeere mange timers forklaring hos nærmeste ordensmakt. Ifølge loven kan en kvinne uten hejab tildeles 74 piskeslag.

I en artikkel om byplanlegging i 1979-årgangen av det iranske revolusjonstidsskriftet Fredens budskap, kan man lese: «Toalettinnredninger som for eksempel vannklosetter må monteres slik at de som bruker dem verken med rygg eller forside står vendt mot Mekka.» I Norden har man tradisjonelt greid seg med et verdslig byråkrati, i Perserriket har revolusjonen tilført ytterligere èn instans: Allah.
På toalettene ved Shah-è Cheragh-moskeen i Shiraz vasker folk føttene. Det er et underjordisk lokale som stinker av urin.

Det har alltid vært røykt opium i Persia, det skjer bak lukkede dører, i hager, i parker, det skjer overalt.

• "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "En reise i helvete - rapport fra krigen i Tsjetsjenia" av Anna Politkovskaja
  • "Pakistan - midt i verden" av Elisabeth Eide
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Den innbilte fristelse til lykke - noveller fra Iran" av Mokhtar Barazesh
  • "Veien til Damaskus - en reiseskildring" av Dag Hoel