De gudløse

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

Font 2012 Innbundet

Handlingen foregår på en øy utenfor kysten av Storbritannia, i nær fortid. Beboerne er medlemmer av Sekulærbevegelsen og er blitt forvist fra England, som er kontrollert og styrt av Kirken. På Øya er det forbudt med religionsutøvelse, og en fanatisk guttegjeng jakter etter troende de kan terrorisere. Når en engelsk jente kommer til Øya for å lete etter sin mor, blir hun en brikke i guttenes nådeløse spill om makt, kontroll og kjærlighet.

Hvis du ble tvunget til å leve med eller uten gudstro, hva ville du velge? Handlingen i De gudløse er lagt til vår nære fortid, på en fiktiv øy i Nordsjøen utenfor kysten av Storbritannia. I England har religiøs ekstremisme ført til at landet er kontrollert og styrt av Kirken, mens alle medlemmer av Sekulærbevegelsen er blitt forvist til Øya. Der er all religionsutøvelse forbudt, og en fanatisk guttegjeng overvåker samfunnet, på jakt etter troende som de kan terrorisere. Når en engelsk jente ankommer Øya for å finne sin mor, som forsvant sporløst fra England for ti år siden, blir hun raskt en brikke i guttegjengens nådeløse spill om makt, kontroll og kjærlighet. Et spill som ubønnhørlig driver dem mot undergangen. De gudløse er både en thriller og en svært tidsaktuell fabel om ekstremisme og makt. "En gripende, velskrevet fortelling." -The Observer

Forlag Font

Utgivelsesår 2012