Tro, håp og revolusjon

et møte med en iransk kvinne

Pax forlag 2011 Innbundet

Boka forteller livshistoria til Sedegheh Gharagozlian som vokste opp i Teheran på 1960- og 70-tallet. Den beskriver hvordan hun og mange andre trodde at revolusjonære tanker kunne la seg forene med ayatolla Khomeinis antiimperialisme, og hvordan mullaene tilranet seg makten etter revolusjonen i 1979. Den skildrer hvordan hun levde et dobbeltliv under det fundamentalistiske prestestyret og om hvordan hun har skapt seg et nytt liv i Norge.

I møtet med Tove Skagestad forteller iranske Sedegheh Gharagozlian om sitt liv. Det er en eventyrlig og nervepirrende beretning, med Irans historie som dramatisk bakteppe. Sedegheh vokste opp i Teheran da Beatles og korte skjørt var på moten. Som radikal student full av framtidsdrømmer, stod hun og kjæresten hennes på barrikadene for å styrte den USA-vennlige sjahen i 1979. Venstreradikale og religiøse kjempet side om side. I likhet med så mange andre, trodde hun at hennes revolusjonære tanker lot seg forene med ayatolla Khomeinis antiimperialisme. Men i demokratiets navn og med islam som våpen tilranet mullaene seg makten etter revolusjonen, og forfulgte, torturerte og henrettet sine tidligere støttespillere. Sedeghehs livshistorie er en fortelling om å leve et dobbeltliv under et fundamentalistisk prestestyre, om flukt, savn og håp. Og om styrken som skulle til for å skape seg et nytt liv i et nytt land - Norge.

Forlag Pax forlag

Omtalt tid 1945-1999 2000-2009

Omtalt sted Iran

Omtalt person Sedegheh Gharagozlian

• "Den innbilte fristelse til lykke - noveller fra Iran" av Mokhtar Barazesh
  • "Hijabhistorier"
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Æresdrap - menn som drep kvinner" av Ayse Onal
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan
  • "Jeg har arvet en mørk skog - roman" av Morten Borgersen
  • "Sommerfugl i lenker" av Zinat Pirzadeh
  • "Hotel Angleterre" av Marie Bennett
  • "Det skal merkes at de gråter - om likestilling blant somaliere i Norge" av Amal Aden
  • "Hellig vrede - min reise gjennom Pakistan" av Laila Bokhari
  • "Før monsunen" av Threes Anna
  • "Syersken i Khair Khana - fem søstre, en bemerkelsesverdig familie og kvinnen som risikerte alt for at de skulle overleve" av Gayle Tzemach Lemmon