Norrlands akvavit

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Boka handler om den siste store frikirkelige vekkelsen i Västerbotten, og om predikanten og tannbørstetilhengeren Olof Helmersson. Da vekkelsen stilnet, ble han borte. Men i 2006 kommer han tilbake. Bygda er blitt helt annerledes, men det er også forkynnelsen hans.

Enda en underfundig og klok roman fra Torgny Lindgrens Västerbotten, denne gang om en predikant som er svært opptatt av tannhygiene. Torgny Lindgrens nye roman handler om den siste store vekkelsen i Västerbotten, og om predikanten og tannbørstetilhengeren Olof Helmersson. Og om brennevinet som synger skogens og cellulosens pris: Gammel Norrlands Akvavit. Det er en beretning om tre mer eller mindre tilfeldig besøkende lengst inne i Västerbotten: kong Karl den femtende, Jesus Kristus og den utlevde vekkelsespredikaten Olof Helmersson. Og om et meget merkelig brennevin. Den siste store oppblomstringen i den frikirkelige vekkelsesbevegelsen var på femtitallet, og Olof Helmersson, som både var sterk og kjent for sine kraftfulle prekener -- og for sitt syn på tannpuss -- var en av de mest berømte. Da vekkelsen stilnet, ble han borte. Men i 2006 kommer han tilbake. Bygden er blitt helt annerledes. Men det er også forkynnelsen hans. Til den døde Sven Marklund sier han: Deg måtte jeg vel frelse syv eller åtte ganger. En frelse kunne holde et par uker, ikke mer. Sagt om boken:«Det er mulig at Norrlands Akvavit er en sørgesang, men de underfundige lindgrenske ironiene får igjen og igjen det elegiske til å glitre av benådet humor.» Lennart Bromander, Aftonbladet«Oppdiktet stoff og skrøner, hengivelse og edruelig refleksjon, åndelig og verdslig blandes sømløst i denne romanen, som er en av Torgny Lindgrens aller beste.»Tom Hedlund, Svenska Dagbladet «Den milde og fine ironien som er Lindgrens umiskjennelige fortellertone, har aldri vært mildere og vakrere enn her.» Nils Schwartz, Expressen

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205386150

EAN 9788205386150

Omtalt sted Sverige

De var blitt opphisset begge to. De var nødt til å slurpe av kaffen.

Til kirkegården, sa han da han gikk på bussen. I din alder, sa sjåføren, skulle man ikke spøke på den måten.

Du kunne la mannen din gjøre det! sa Olof Helmersson. Han duger ikke til det! sa Kristina. Han er fra Stockholm.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo