Tokyo

spenningsroman

av (forfatter) og Torstein Velsand (oversetter).

Bazar 2007 Innbundet

Student Grey Hutchins har kommet til Tokyo for å finne en gammel film om Nankin massakren i 1937, hvor over 300 000 sivile ble drept av japanske soldater. Noen sier at filmen ikke eksisterer. Den eneste som kan hjelpe henne er en som overlevde massakren, men han vil ikke ha noe med Grey å gjøre. Desperat og alene i storbyen tar hun seg en jobb på et spisested. Der møter hun en gammel mafiaboss i rullestol som holder seg i live på mystisk vis. En desperat kamp for å finne sannheten starter, og for å overleve.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2007

Genre Thrillere

Omtalt sted Tokyo

Dette er bra saker. Utsøkt og spesiell kost. Tokio får jevnt over rosende omtale. Terningkast fem og masse skryt. Selv slet jeg litt gjennom første halvdel av boka, synes det hele ble litt for...psycho urealistisk. Men bevares, storyen oser kvalitet. Det hele er rimelig eksotisk, spesielt og fascinerende nok så jeg hang på. Imidlertid, etter ca halvkjørt løp ble også jeg catched. Spenningen hogg tak og boka ble en page turner av ypperste klasse. Forfatteren, Mo Hayder, kan sitt thriller-håndverk. Fra, til å begynne med, å gi Tokio en sterk firer på terningen ble det en sterk femmer fra min hånd. Lærerik er Tokio også. Jeg mener, ikke mange nordmenn har særlig kjennskap til japanernes uhyrlige krigsforbrytelser i Nanking. Ei heller til nattens fornøyelser i nåtidens Tokio for den saks skyld. Anbefales!

Så vond og så spennende.

Tokyo er en spennende bok som handler om Grey Hutchins en jente fra England. Hun har fått en besettelse av en handling som skjedde i 1937 i Nanking, kina. 21.desember. Handlingen finner sted i Tokyo i 1990, hun prøver og finne ut hva som egentlig skjedde i Nanking. Etter mange år med tvilende foreldre, venner og psykiatere har hun endelig kommet seg til Kina for å møte Shi Chongming som var til stedet under masakrene i Nanking.
Tokyo er en velskrevet bok, og regnes som en sykologisk thriller. Tokyo er en bok jeg vil anbefalle for folk som liker spennende og ikke urealistiske bøker.

Uten at jeg hadde lest at mange liker bøkene Mo Hayder har gitt ut, hadde jeg neppe valgt denne pga omslaget. Min første roman av henne - ser ikke bort fra at jeg leser flere. Min leseopplevelse var at Tokyo var en god og innholdsrik spenningsroman. Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen

Du trenger ikke å skjønne deg på sex for å ha lyst på sex. Tenk bare på blomstene og biene.

"God dag," sa han på et behagelig engelsk, nesten uten aksent. "Jeg er professor Shi Chongming. Hvem er du?"
"Jeg - jeg - " Jeg svelget. "Jeg er student. En slags." Jeg fomlet opp kardiganermet og rakte ham hånden. Bare han ikke la merke til de nedbitte neglene mine. "Ved universitetet i London."
Han så tankefullt på meg, gransket det hvite ansiktet mitt, det livløse håret, kardiganjakken og den digre, uformelige bagen. Slik alle gjør første gang de ser meg, og for å si det som det er, blir du aldri vant til at folk stirrer på deg, samme hvor hardt du prøver.
"Jeg har lengtet etter å møte deg nesten halve livet," sa jeg. "Jeg har ventet på dette i ni år, syv måneder og atten dager."

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Det er på tide med oppsummering av året. De bøkene jeg har satt størst pris på i år er disse:

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Jeg liker ikke krim sånn helt uten videre. Men her er et knippe av de jeg har likt veldig godt!

• "Dukkene" av Mo Hayder
  • "Kuren" av Mo Hayder