Dandy

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Piratforl. 2012 E-bok

Dette er den andre boka i romanserien Det store århundret.

I Dandy får vi vite hva som skjedde videre med Sverre, fra den første forelskelsen i Dresden der han og den engelske ingeniørstudenten Lord Albert Manningham bestemte deg for et liv sammen. De to unge og elegante gentlemen reiser tilbake til Wiltshire i Sør-England, hvor tilværelsen ikke viser seg å bli like idyllisk og enkel som Sverre forventet. Albert har arvet tittel og ansvaret for slottet Manningham etter sin fars død. Her bor også mor, bestemor og Alberts tre søstre, som hadde håpet at Albert skulle komme hjem med en kone. Londons homoseksuelle verden er fortsatt rystet over tiltalen og fengselsdommen mot Oscar Wilde, hvis krets Albert tilhørte før han mer eller mindre ble tvunget til å reise til Dresden. Lord Albert introduserer Sverre for Londons kunstnere, bohemer og for den frigjorte Bloomsburykretsen. Der Brobyggerne kretset rundt 1900-tallets ingeniørkunst og teknikk, omhandler Dandy kunstverdenen. En verden som også var sterkt preget av en optimistisk forestilling om at 1900-tallet skulle bli fredens århundre. Dandy er andre del i romanserien om 1900-tallets Europa.

Forlag Piratforl.

Serie Det store århundret (2)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted England

Jeg har gledet meg til oppfølgeren av Brobyggerne. I denne boken følger vi Sverre som "flyktet" til England med sin mannlige kjæreste. Boka var god underholdning og jeg synes det var interessant å lese om miljøet rundt Sverre og kjæresten, og hvordan livet deres utspant seg blant kunst, kultur og bohemer. Nå er det bare å glede seg til fortsettelsen om de tre brødrene.

Dandy, Jan Guillou.

Joho, juhu, hoho eller buhu, nå er jeg ferdig med Dandy. Er ikke helt sikker på hva passer best av de ordene der – de hører vel med alle tror jeg. Denne andre boka i trilogien var litt mer ujevn enn den første, Brobyggerne. I denne boka følger vi Sverre, den tredje av disse brødrene fra Vestlandet, som etter å ha studert sammen i Tyskland, dro hver til sitt for å drive med hvert sitt. Det kom jo frem i første bok at Sverre var homofil, fikk seg en engelsk kjæreste, sviktet sine brødre, og dro dit sammen med ham til England. Også denne boka tar for seg samme tidsperiode som den forrige – sånn stort sett. Men da sett fra unge utforskende rike intellektuelle homofile sitt perspektiv. Når den forrige boka tok for seg mye teknikk, krig og elendighet, er denne boka en reise i kunst- og kulturhistorien, de homofiles utfordringer i England – overklasseengland. Her er også krig og elendighet, sex og samliv, en tur til Afrika og store tanker om hvordan teknikken vil være med å påvirke verden - både i krig og fred. Guillou skriver veldig godt en parallellhistorie til den første boka, hvor vi nesten støter på handlingen i den første. Den var riktignok litt slakk en stund mot slutten – men for en slutt. Gleder meg masse til tredje og siste bok i denne trilogien om det store århundre.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Om boka skreiv forlaget at den skulle føre lesaren inn i bohemkretsar i London – kunst, livslyst og frigjering skulle vere det store gjennomgangstemaet her. Dette verka ikkje so veldig tiltalande på meg sånn med fyrste augekast. Eg er ikkje overvettes kunstinteresert og eg har lese nok bøker lagt til den engelske overklassa – tusen takk.

Men, eg måtte jo ha med noko på ferie so Dandy hamna i sekken ( saman med litt andre ting).Og det angra eg ikkje på. Den er som den foregåande boka i serien om dei tre brørne spanande og fengande, og igjen er det interessant å få ei vinkling der engelskmennene ikkje er dei store heltane. Heller litt inntørka og gamalmodige.

Men diverre har denne boka og dei «feila» som den førre. Det går litt kjapt i svingane til tider, og ein del tilfeldigheiter er litt for utrulege. Og då refererar eg særleg til ein av dei siste – nemleg kven som skyt kven – som ærleg tala var litt for drøy. Det er faktisk ikkje naudsynt å veve alt saman heller.

Dandy er altso ein god oppfyljar i serien, og den ber preg av at her skal det kome endå fleire. Ikkje meg i mot. Eg kan godt rydde plass i bokhylla til den óg eg

Glad i Jan Guilliou som jag är blev jag nog lite besviken på den här boken. Hade väntat mig något i stil med föregångaren som jag har läst tre gånger, men en klar läsupplevelse. Skulle nog ha fått högre poäng om jag inte hade läst den första boken först...

Vi er her, her og nå. Det Oscar sa i retten, var poesi, som ikke nødvendigvis behøver å være forbundet med vitenskapelige eller historiske sannheter, slike ting som vi ingeniører sysler med. Ingeniører er det altfor mange av, kunstnere altfor få. Det er noe jeg har tenkt på i hele dag, faktisk. Den som kan male som deg, må ikke kaste bort talentet sitt ved å arbeide som ingeniør. Bli kunstner, lov meg det her og nå!

Alt i alt var huset Charlston likevel som både livet og kunsten selv, en høyst usannsynlig blanding av skjønt og uskjønt, sublimt og plumt, intelligens og ren dumhet, og den blandingen skapte også komikk.

Uten Albie hadde han ikke noe liv, uten Albie var livet i hvert fall ikke lenger verdt å leve, uten Albie var han fortapt. Uten Albie var alt for sent, han kunne ikke lenger ombestemme seg, ikke gjøre det gjorte ugjort, ikke begynne på nytt. Det hadde vært et valg en gang for lenge siden.

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Liste over bøkar eg les i 2014, og ei kortkort meining om dei. Mest som ein oversikt for min eigen del :)

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Lest i 2014

• "Mellom rødt og svart" av Jan Guillou