Brobyggerne

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Piratforl. 2011 Innbundet

Boka handler om de tre farløse brødrene Oscar, Sverre og Lauritz på begynnelsen av 1900-tallet. De blir sendt til Tyskland for å utdanne seg til ingeniører av bergenske velgjørere. Dette er den første boka i romanserien Det store århundret.

Første bind i ny historisk romanserie! Tre brødre, to verdenskriger, ett århundre. Når havet tar både faren og onkelen deres må de tre guttene Oscar, Sverre og Lauritz i det lille fiskeværet på Vestlandet reise inn til Bergen for å prøve å forsørge familien. Ved en ren tilfeldighet oppdager man at de tre små repslagerlærlingene er uvanlig teknisk begavet. Ved hjelp av bergenske velgjørere utdanner guttene seg til jernbane- og brobyggere. Mange år senere uteksamineres de tre fiskersønnene som diplomingeniører ved universitetet i Dresden. Året er 1901. Meningen nå er at brødrene skal vende tilbake til Norge for å bidra til det mest storartede norske ingeniørprosjektet noensinne - å bygge jernbane mellom Oslo og Bergen. Men kjærligheten snur om på planene. Den ene broren flykter, bedratt og skamfull, til tysk Østafrika, der han likevel havner på en av tidens største jernbaneprosjekter - strekningen mellom Dar es Salaam og Tanganyikasjøen. Den andre broren flykter også på grunn av kjærligheten, men han ender i London. Bare Lauritz, den eldste broren, vender tilbake til Norge. Som gjengjeld for utdanningen slutter han seg til jernbanebyggingen på Hardangervidda. I det nye århundret er fremtidsoptimismen stor. Med teknikkens gjennombrudd skal alle kriger være utryddet. Lite aner man om at verden står ovenfor det blodigste og mest dramatiske århundret noensinne.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2011

Serie Det store århundret (1)

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Norge Tyskland

”Brobyggerne”, Jan Guillou
For en som har vokst opp med verdens fineste konstruksjon, syklet over, klatret på, fisket fra og dykket under, hatt den som kommunevåpen, logo på det lokale busselskapet; Ja, den får et helt spesielt forhold til bruer. Den sammenligner alle bruer en ser i hele verden med Skodje bru – og ingen kan måle seg når det gjelder arkitektur, omgivelser, utførelse og stolthet. Sånn er det bare. Når en ser en dal, en kløft eller en holme, funderer en på hvor mye finere der kunne bli hvis de bare hadde fått på plass ei skikkelig bru. En leter etter fine bruer i landskapet, og skulle en se en avgrunn, leter en etter en mulighet – også på den metaforiske måten. Så når jeg åpner en bok som heter ”Brobyggerne”, gjør jeg det både med andakt og argusøyne. Hvis du så skulle tro at dette var en avsporing, så er det ikke det. Denne boka handler om det å bygge boer i verdens videste forstand. Ikke bare teknisk, men også den metaforiske betydningen av ”det å bygge broer”. Den viser også med tydelighet hvordan den vestlige verdens tekniske forsprang og innovasjonstekning øker utviklingsforspranget til den tredje verden.

Vi følger noen brødre fra fattige kår utenfor Bergen, som får muligheter til en teknisk høy utdannelse i Tyskland med pliktår i Norge for å bygge et prosjekt få trodde var mulig; Bergensbanen. Vi følger de fra barnsben, gjennom utdannelsen, videre i en dannelsesreise både i Tyskland, Norge og Afrika, på en utrolig spennende, billedlig og historisk forankret måte. Skikkelig artig å lese om en viktig historisk tid i på en slik måte. Boka har alle ingredienser som tenkes kan; nød, lykke, skjønnhet, dramatikk, kjærlighet, erotikk, vanskelig kjærlighet – mye av det, jakt, flukt, arkitektur og ingeniørkunst, miljøskildringer som får en til å krympe seg, og dramatikk som får en til å tenke; NEI IKKE DET!!!! Den tar også for seg brobygging i videste forstand. Ikke bare fysiske broer, men broer mellom mennesker, klasser av mennesker, folkeslag og kulturer – men også nedriving, utbytting og terrorisering av disse. Boka veksler handlingen mellom brobygging på Bergensbanen og i Afrika. Begge scenene er like spennende, hører sammen og føres på et fantastisk godt fortalt vis sammen mot slutten. Vi får også gode og dramatiske skildringer om og i første verdenskrig.
Tror jeg kunne ha skrevet en hel bok om denne boka, som er den beste jeg har lest på utrolig lenge, så jeg må passe på å runde av her. Skulle jeg kastet terningen, hadde jeg nok ikke kunnet si hvor mange øyner som ville vende opp. Noe som er hele poenget med å kaste terning, så hvorfor det blir gitt som symbol på at noe er bra eller dårlig har jeg aldri skjønt, og gir derfor aldri terningkast - men håper at dette skribleriet kan få andre til å få øynene opp for denne boka .
Gleder meg til våren – da blir det togtur.

Hvilke reiser i tid og geografi! Spennende historier fra (til dels) nye synsvinkler. En leseopplevelse av de store!

Innledningsvis fant jeg boka litt... enkel, kanskje? Satt med slags følelse av at denne kan bli tung.
Men, heldigvis. Slik gikk det definivt ikke. For etterhvert som historien om de tre fattige fiskesønnenes liv utvikler seg, blir skildringene absolutt fasinerende og godt nok skrevet til at jeg tror på (det meste av) historien og nyskjerrig på fortsettelsen. Her bygges det broer, både fysisk og metaforisk når Guillou trekker oss med på sin historiske "togreise" gjennom tidsepoken rett før og under den første verdenskrig. Han må ha gjort en dugelig research, for boka er full av historiske detaljer og fakta.
(Bommer bare ørlite på sine seilerkunnskaper, samt på forklaringen på hvorfor en våt sokk rundt en flaske i sola kan kjøle innholdet. Pytt pytt)
For meg var dette en lettlest og underholdende bok med masse interessante historiske fakta og samtidsbetraktninger. I mitt enfold trodde jeg lenge historien var sann, og det sier jo litt..
Anbefales.

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Her er bøker i min bokhylle som ennå ikke er lest. Hvilken bok synes du er best?

• "Ikke ville se" av Jan Guillou
  • "1968" av Jan Guillou
  • "Mellom rødt og svart" av Jan Guillou
  • "Dandy" av Jan Guillou
  • "Ekte amerikanske jeans" av Jan Guillou
  • "Blå stjerne" av Jan Guillou
  • "1001 natt - den ukjente historien om to norske slaver i Alger" av Vetle Lid Larssen
  • "Svenske gummistøvler" av Henning Mankell
  • "På grensen til evigheten" av Ken Follett