1001 natt

den ukjente historien om to norske slaver i Alger

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Algerie

Omtalt person Niels Moss Christian Børs

"1001 natt", Vetle Lid Larsen
Norske slaver i Afrika du liksom? Akkurat ja - ja akkurat. Det er akkurat det denne flotte boka handler om. Forfatteren har gjort et fantastisk arbeid med å følge bølgeskvulpen og fornedringen til to av de mange tusen norske menn som ble tatt til slaver i Alger. Han skildrer vekselvis livet til slavene som er i fangenskap og livet på båtene, og med sin forfatterstemme i nåtid om sin etterforskning og innhenting av spor og dokumentasjon inn i mellom, på en sånn måte at jeg fikk et bilde av Tore på sporet på innsiden.
Kjempebra bok om en del av norsk og afrikansk historie som var ukjent meg - og sikkert for mange andre også.
Hvordan det gikk til slutt finner dere ut ved å lese denne kjempegode boka. Imponert.
Bra julegavetips.
På mandag kommer han til Trondheim folkebibliotek for å snakke om den. Gleder meg, og er stolt av å bo i et land som lar oss låne en så ny bok gratis gjennom eBokBib.

Veldig interessant stoff, men til tider kjedelig lesing

Boken tar for seg et ukjent kapittel av både Norsk og Nord-Afrikansk historie på en spennende og tidvis informativ måte. Jeg liker veldig godt at boken er brutt opp av et og annet kapittel om hvordan forfatteren fant frem til informasjonen han trengte til å skrive boken. Liker også måten Larssen skriver på veldig godt. Han skriver på en underholdende og kløktig måte, uten at det blir flåsete eller pretensiøst.

Er imponert over hva Vetle Lid Larsen har greid å til med denne boken. Han har forsket på et helt glemt kapittel i norsk historie, som det ikke finnes mye dokumentasjon på. Boka har en fin balanse mellom hvordan han går fram for å finne ut av historien og historien om de to sjømennene som ble tatt som slaver. Anbefales.

Også lidelsen er en flyktig størrelse. Det er alltid en viss trøst å vite at der finnes noen som har det verre.

....en nesten syv meter lang kanon med diameter på over en halv meter, importert fra Konstantinopel og beregnet på marmorkuler, men berømt fordi det var denne kanonen man hadde brukt da man kledde den franske konsulen Le Vacher naken, presset han inn i løpet og skjøt han ut i bukten,...

Et raskt blikk. Et smil. En hjelpende hånd - det var alt som skulle til før skillene mellom trosretninger og nasjoner falt.

For siste gang så Niels Moss noen av eiendelene sine; skipskisten, en hatt ingen ville ha, et drikkebeger fra byssa....

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

I anledning verdens bokdag 2018 presenterer vi seks ganske forskjellige bøker av norske forfattere.

Vi mener absolutt ikke at det finnes mannebøker og kvinnebøker, men vi har likevel samlet noen bøker som passer for menn som f.eks. er interessert i historie, kvalitetsromaner eller andre ting vi ofte får spørsmål om fra mannlige brukere. Krim kommer i egne lister senere! :)
Og her tar vi gjerne tips fra dere andre bokelskere! tommelen opp! :)

• "Helligdommen - roman" av Jan Ove Ekeberg
  • "Broren - thriller" av Olav W. Rokseth