Jenta på klippen

av (forfatter) og Elisabeth Sætvedt (gjendikter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Grania Ryan forlater samboeren i New York etter at hun har mistet sitt ufødte barn, og søker trøst hos familien i Irland. En dag får hun øye på en liten jente ytterst på en klippe. Jenta, Aurora Lisle, skal komme til å forandre livet hennes. Det viser seg at det er ondt blod mellom familien Ryan og Lisle, etter dramatiske hendelser i fortiden. Og det er Aurora som sørger for å forene de to familiene.

Grania Ryan har forlatt samboeren i New York etter at hun mistet sitt ufødte barn. Nå søker hun trøst hos familien hjemme i Irland. En dag hun er ute og går, får hun øye på en liten jente helt ytterst ute på klippen. På det tidspunktet vet hun ikke at Aurora Lisle skal komme til å forandre livet hennes. Det viser seg at familien Ryan og familien Lisle har en lang felles historie, men dramatiske hendelser i fortiden har ført til at det er ondt blod mellom dem. Det er til slutt Aurora og hennes bemerkelsesverdige vesen som sørger for å forene de to familiene. I mellomtiden får vi være med på en spennende reise gjennom historien, der et hittebarn i London spiller en avgjørende rolle. En stor fortelling om sorg og tap, men også om kjærlighet og håp. Jenta på klippen er en handlingsmettet og gripende «good read» med handling fra England, Irland og New York, og med flere parallelle historier som spenner fra 1914 og fram til i dag. Les mer om boken her.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202378189

EAN 9788202378189

Omtalt sted London Irland

Dessverre måtte jeg gi denne boken terningkast to. Språket er svulstig og krydret med klisjeer. Men det er en søt historie og jeg måtte lese den ut og få med meg slutten.

Elsker virkelig denne, en av disse bøkene man ikke kan legge fra seg. Her har man to familer som blir flettet sammen, i forskjellige hendelser og over et århundre... Den er så nydelig skrevet, enkel å lese, selv om den hopper i tid og sted. Denne anbefaler jeg alle romantiske sjelder, den vil gå rett inn i hjertet og aldri glemt.

Underholdende og grei lesning. men guuuri så irritert man kan bli på folk som ikke tar telefonen, og ikke snakker med hverandre! ;.)

Jeg er egentlig en krim-liker, men innimellom er det deilig å styre unna de verste grusomhetene og lese søte klisjeer om kjærlighet og tap og håp og godhet og....ja, og så griner jeg voldsomt på slutten og synes det var en god bok selv om jeg vet det blir en stund til neste gang:) glir rett inn i tåretriller-hylla mi;)

Boken måtte høres ferdig men nå har jeg fått nok av Lucinda Riley. Historien var til tider både god og spennende men så kom klisjeene på rekke og rad. Hopper over 'Orkideens hemmelighet' for å starte med 'Dødslekene'

Kanskje flere av oss burde følge hjertet i stedet for å gjøre det vi er oppdratt til.

Jeg er sikker på at den store historiefortelleren, han som vever de usynlige skjebnetrådene som styrer livet vårt, er mye flinkere enn jeg noen gang kan bli. Selv om det av og til er vanskelig å forstå ”hvorfor” må man stole på at han vet, at han forstår hvorfor ting skjer med oss, og vil sørge for en ”lykkelig slutt” for oss alle, selv om den befinner seg bak den usynlige gardinen som kaller døden, og vi derfor ikke kan se den mens vi lever.

Du vet like godt som jeg at neste generasjon ikke kan få ansvaret for sine forfedres synder.

Å skape et bilde, en gjengivelse av noe vakkert, holde fast øyeblikket hun hadde sett, og forvandle det til noe håndgripelig og dermed fange det for bestandig, virket inspirerende.

Og fremfor alt, mist aldri troen på menneskenaturens godhet og skjønnhet. Det er der alltid, og noen ganger må du bare lete litt for å finne det.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Bøker jeg vil lese sommeren 2012:-). Jeg vet ikke om jeg klarer å komme igjennom alle disse bøkene. Det er jo mulig at jeg får plutselig innfall om å lese noe annet det som står på denne lista.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Liste over bøkar eg les i 2014, og ei kortkort meining om dei. Mest som ein oversikt for min eigen del :)

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

• "Helenas hemmelighet" av Lucinda Riley
  • "Den italienske jenta" av Lucinda Riley