Jenta på klippen

av (forfatter) og Elisabeth Sætvedt (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Grania Ryan forlater samboeren i New York etter at hun har mistet sitt ufødte barn, og søker trøst hos familien i Irland. En dag får hun øye på en liten jente ytterst på en klippe. Jenta, Aurora Lisle, skal komme til å forandre livet hennes. Det viser seg at det er ondt blod mellom familien Ryan og Lisle, etter dramatiske hendelser i fortiden. Og det er Aurora som sørger for å forene de to familiene.

ISBN13 9788202378189

EAN 9788202378189

Omtalt sted London Irland

Dessverre måtte jeg gi denne boken terningkast to. Språket er svulstig og krydret med klisjeer. Men det er en søt historie og jeg måtte lese den ut og få med meg slutten.

Elsker virkelig denne, en av disse bøkene man ikke kan legge fra seg. Her har man to familer som blir flettet sammen, i forskjellige hendelser og over et århundre... Den er så nydelig skrevet, enkel å lese, selv om den hopper i tid og sted. Denne anbefaler jeg alle romantiske sjelder, den vil gå rett inn i hjertet og aldri glemt.

Underholdende og grei lesning. men guuuri så irritert man kan bli på folk som ikke tar telefonen, og ikke snakker med hverandre! ;.)

Jeg er egentlig en krim-liker, men innimellom er det deilig å styre unna de verste grusomhetene og lese søte klisjeer om kjærlighet og tap og håp og godhet og....ja, og så griner jeg voldsomt på slutten og synes det var en god bok selv om jeg vet det blir en stund til neste gang:) glir rett inn i tåretriller-hylla mi;)

Dette må vel kalles en typisk klisjéroman med ganske stor underholdningsverdi. Her møter vi alle de velkjente klisjéene : snille, prektige mennesker satt opp imot slemme mennesker (bl.a. en ondsinnet stemor), foreldreløse hittebarn, ”guvernanten” som overtar rollen som mor, barnet som stiller opp for å løse kjærlighetsfloken mellom to voksne osv. Oppbyggingen av boka bidrar til å pirre nysgjerrigheten vår. Vi hører tidlig om en stor urett som har skjedd en gang i fortida. Hva dette går ut på, får vi servert dryppevis da handlinga pendler mellom nåtid og to forskjellige fortider. Ikke nok med det! Liksom i en annen av tidas populære underholdningsromaner ”Snøbarnet” dør også her den gåtefulle jenta til slutt, etter at hun har oppfylt sin misjon og gjenopprettet en balanse som går ut på at slekten føres videre også uten hennes medvirkning.

Kanskje flere av oss burde følge hjertet i stedet for å gjøre det vi er oppdratt til.

Jeg er sikker på at den store historiefortelleren, han som vever de usynlige skjebnetrådene som styrer livet vårt, er mye flinkere enn jeg noen gang kan bli. Selv om det av og til er vanskelig å forstå ”hvorfor” må man stole på at han vet, at han forstår hvorfor ting skjer med oss, og vil sørge for en ”lykkelig slutt” for oss alle, selv om den befinner seg bak den usynlige gardinen som kaller døden, og vi derfor ikke kan se den mens vi lever.

Og fremfor alt, mist aldri troen på menneskenaturens godhet og skjønnhet. Det er der alltid, og noen ganger må du bare lete litt for å finne det.

Å skape et bilde, en gjengivelse av noe vakkert, holde fast øyeblikket hun hadde sett, og forvandle det til noe håndgripelig og dermed fange det for bestandig, virket inspirerende.

Du vet like godt som jeg at neste generasjon ikke kan få ansvaret for sine forfedres synder.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Bøker jeg vil lese sommeren 2012:-). Jeg vet ikke om jeg klarer å komme igjennom alle disse bøkene. Det er jo mulig at jeg får plutselig innfall om å lese noe annet det som står på denne lista.

Liste over bøkar eg les i 2014, og ei kortkort meining om dei. Mest som ein oversikt for min eigen del :)

Bøker jeg har hørt i juni

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

• "Den glemte Deverill" av Santa Montefiore
  • "Helenas hemmelighet" av Lucinda Riley