Shuggie Bain

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Bookerprisvinneren 2020 - en bejublet oppvekstroman fra 80-tallets Glasgow.

Handlingen i Shuggie Bain utspiller seg i Glasgows arbeiderklassestrøk på 80-tallet. I skyggen av en teknologisk revolusjon og økende arbeidsledighet ser mange drømmene sine forvitre. Midt i alt dette står Agnes Bain. Som forelder ønsker hun det aller beste for seg og barna sine, og visst har hun store forventninger til livet. Men så blir hun forlatt av barnas far, og mens Agnes døyver smerten med et stadig økende alkoholmisbruk, forlater barna henne, en etter en. Den som holder ut til sist, er lille Shuggie Bain - gutten som ikke finner seg til rette, og som elsker sin mor over alt.
Douglas Stuarts store verk Shuggie Bain er av flere kritikere løftet fram som den store Glasgow-romanen, og for den er han nominert til både Bookerprisen og National Book Award. Med et språk fullt av driv og med en varme for karakterene speiler han en periode i britisk historie med enorm politisk og samfunnsmessig omveltning. Midt i dette står en familie på vei mot avgrunnen. Det som binder dem sammen, er en intens, gjensidig kjærlighet og en drøm om at noe bedre skal komme.

ISBN13 9788205538344

EAN 9788205538344

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Skottland

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2020

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Lang lysende elv" av Liz Moore
  • "Tabita" av Iben Mondrup
  • "Hvem drepte bambi? - roman" av Monika Fagerholm
  • "Min eneste elskede" av Gabriel Tallent
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Litt av en tid" av Kiley Reid
  • "Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin" av Erik Fosnes Hansen