Kairos.

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Oktober 2022 Innbundet

De treffes tilfeldig ved Alexanderplatz i 1986. Katharina er nitten, Hans tretti år eldre og gift. Hun utdanner seg til setter i statstrykkeriet i DDR og kjenner ikke noe annet politisk system enn det hun er vokst opp i. Han er forfatter, har en innbarket nazist til far og valgte selv å bosette seg i DDR. I årene som følger - de siste før Berlinmurens fall - klarer de to ikke å gi slipp på hverandre.

Jenny Erpenbeck regnes som en av Tysklands største nålevende forfattere. Stortenkende og nennsomt vever hun sammen det personlige og det kollektive. "Kairos." er en mektig roman om besettende kjærlighet og et regime i oppløsning - og om øyeblikket som forandrer alt.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Øst-Tyskland

• "Mannen fra Tiger Bay" av Nadifa Mohamed
  • "Água viva - roman" av Clarice Lispector
  • "Innerst i hjertet har jeg min forstand - biografien om Georg Johannesen" av Alfred Fidjestøl
  • "Ingen ba for dem" av Khaled Khalifa
  • "Mannen fra Milano - roman" av Marit Tusvik