Kairos.

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Oktober 2022 E-bok

De treffes tilfeldig ved Alexanderplatz i 1986. Katharina er nitten, Hans tretti år eldre og gift. Hun utdanner seg til setter i statstrykkeriet i DDR og kjenner ikke noe annet politisk system enn det hun er vokst opp i. Han er forfatter, har en innbarket nazist til far og valgte selv å bosette seg i DDR. I årene som følger - de siste før Berlinmurens fall - klarer de to ikke å gi slipp på hverandre.

Jenny Erpenbeck regnes som en av Tysklands største nålevende forfattere. Stortenkende og nennsomt vever hun sammen det personlige og det kollektive. "Kairos." er en mektig roman om besettende kjærlighet og et regime i oppløsning - og om øyeblikket som forandrer alt.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Øst-Tyskland

Jeg er ambivalent til denne romanen. Over lange partier irriterte den meg, men jeg lot meg likevel drive videre. Den har interessante partier og er en spennende miljøskildring.

Dette er en slags kjærlighetsroman, eller skal vi kalle det en studie i avhengighetsskapning? Det er historien om forholdet mellom en nittenåring jente og en tretti år eldre gift mann. De kaller det kjærlighet - men jeg tenker vi kan bruke mange mer passende adjektiver for å beskrive relasjonen. Som leser lar jeg meg irritere av hvordan hun lar seg virvle inn i det destruktive forholdet, og jeg heier på intet tidspunkt på dette forholdet! Jeg er usikker på om det er fortellerens intensjon, og om jeg slik sett er en uvillig leser.

Miljøet og tidsepoken romanen er satt i er fascinerende: vi er i Øst-Berlin i årene før og mens muren faller. Det er nok det som drev meg videre i lesningen, selv om jeg lot meg irritere over «kjærlighetsforholdet». Det er en interessant bakteppe, og jeg lurer på om forholdet kan være en allegori over det østtyske folket, som lar seg fascinere over de sosialistiske ideene og dermed lar seg føre inn i et usundt «forhold». De må hele tiden bevise sin lojalitet og kjærlighet til staten, og ikke la seg forføre av vesten. Mulig jeg drar fortolkningen langt.

Veldig god - og tildeles frustrerende fortelling. Fortellergrepet er originalt og veldig bra. Scenene fra øst-Berlin er interessante i historisk og politisk perspektiv, men synes fortellergrepet er det beste ved denne boken.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Mannen fra Milano - roman" av Marit Tusvik
  • "Saken med den tapte tidens innfall - roman" av Rune Christiansen