Kveldens ubehag

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 Innbundet

Kveldens ubehag handler om en strengt religiøs bondefamilie i etterdønningene av en tragisk ulykke og er en fortelling om etterlengtet trøst som aldri kommer. I en tilværelse preget av skam og skyldfølelse oppdager tiårige Jas sin egen seksualitet parallelt med den til tider lammende sorgen. Alt skildres på et vis som er nøkternt, poetisk og urovekkende. Rijnevelds prisvinnende debut er en original og vakker roman om barndom og tapt uskyld, om familie og sorg - og om hvordan fraværet av språk kan drive mennesker fra hverandre.

Blant årets beste bøker i Dagbladet, Klassekampen og BOK365.
Vinner av International Booker Prize 2020.

«Kveldens ubehag» handler om en strengt religiøs bondefamilie i etterdønningene av en tragisk ulykke og er en fortelling om etterlengtet trøst som aldri kommer. I en tilværelse preget av skam og skyldfølelse oppdager tiårige Jas sin egen seksualitet parallelt med den til tider lammende sorgen. Alt skildres på et vis som er nøkternt, poetisk og urovekkende.

Forlag Solum Bokvennen

Omtalt sted Nederland

Tildelt litteraturpris Booker international prize 2020

Boken handler om omsorgssvikt. Dette forsterkes ved en hendelse i starten på boken som utløser sorgprosess og sinne. Familien rammes av flere ulykker og takler dette dårlig. Jeg har tenkt at boken kanskje kan oppfattes som religionskritikk - sterk tro gjør de voksne handlingslammet i møte med realitetene. Etter å ha lest boken har jeg tenkt på fortellingen om Job i det Gamle testamentet og Peter Wessel Zapffes analyse av denne fortellingen i verket "Om det tragiske".

Selv om boken er dypt tragisk, blir den formidlet med varme og er til tider humoristisk. Bokens forteller er et barn på 12 år. Dette grepet åpner for observasjoner og refleksjoner om rasjonale for de voksnes handlinger og atferd. Boken skiller seg ut og blir vanskelig å glemme.

Snakk med barna og gi dem oppmerksomhet og omtanke!

Det er skrevet en del om denne boka, og mange peker på at den kan virke mørk og dyster. Joda, tematikken er forsåvidt det til tider, men jeg leser denne som en tenkt innsikt i en 10-årings tanker, forklaringer og spørsmål når hun ikke har noen voksne som bryr seg. Jeg tok meg selv i å begynne på flere avsnitt en gang til for å få med meg tankerekken til hovedpersonen, for dette er en øvelse i å henge med på assosiasjonene til et barn - og det er virkelig fornøyelig noen ganger.

Følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest boka er allikevel melankolsk og nedstemt, og budskapet er tydelig: snakk med barna dine, klapp dem på hodet, klapp dem på kinnet og gi dem nærhet og omtanke, de trenger det så sårt.

The teacher told us during the history lesson that Hitler had fallen through ice when he was four and had been saved by a priest, that some people can fall through ice and it’s better if they’re not rescued. I wondered then why a bad person like Hitler could be saved and not my brother.

I try not to think about the Discman I want so much. My parents’ loss is much worse – you can’t save up for a new son.

... jeg kunne nesten ikke forestille meg at ville blitt en gudstjeneste uten fars nærvær, og det hendte at jeg lurte på hva det ville blitt til av Gud uten faren min.

He strides back through the door, slamming it behind him. Anger has hinges that need oiling.

She felt I was good at putting myself in another’s shoes but not so great at kicking off my own and having fun.

• "Døde jenter" av Selva Almada
  • "Lykkelige er de lykkelige - roman" av Yasmina Reza