Shuggie Bain

Picador 2021 Heftet

A heart-wrenchingly moving first novel set in Glasgow during the Thatcher years, Shuggie Bain tells the story of a boy's doomed attempt to save his proud, alcoholic mother from her addiction.

Forlag Picador

ISBN13 9781529019292

EAN 9781529019292

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Skottland

Språk Engelsk

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2020

Da har jeg kommet til veis ende av boken Shuggie Bain av Douglas Stuart. En bok som ga lite av lystighet, men masse følelser spesielt gjennom lille Shuggie som forsøkte å hjelpe moren sin selv om hun ga lite tilbake. Tross mye elendighet skimter jeg et mulig godt liv for Shuggie og venninna, kanskje også for broren.

Leek sluttet å pakke. Han satte seg ned på ett kne slik at han så opp på Shuggie. Leppene beveget seg lydløst, nesten Som om han ikke visste hvor han skulle begynne. «Ikke gjør samme feilen som meg. Hu kommer aldri til å bli bedre. Når tida er inne, må du dra. Den eneste du kan redde, er deg sjøl.»

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Familieleksikon" av Natalia Ginzburg
  • "Menn vi høstet - en erindringsbok" av Jesmyn Ward
  • "Ein lykkeleg slutt" av Maren Uthaug
  • "En tilfeldig nordmann - den hele og fulle sannheten om Gordon Mo" av Lars Saabye Christensen
  • "Hvem drepte bambi? - roman" av Monika Fagerholm
  • "Overleverne - roman" av Alex Schulman