Skår

tredagersroman

av (forfatter) og Turid Farbregd (oversetter).

Pax 2019 Innbundet

Tre dager, tre søsken. Jussi og søstrene Helmi og Raili Tyynelä er blitt boende i barndomshjemmet i det vesle samfunnet hvor glassverket er alles arbeidsplass. Søsknene portretteres gjennom hver sin dag, i hvert sitt år. Til sammen danner fortellingene en helhet, og menneskene er skildret mot en bakgrunn av dramatisk finsk historie. Jussi (1949) trives med enkle rutiner, og har få ambisjoner. Denne dagen havner han i elva, men han reddes av arbeidskamerater som ellers pleier å plage ham. Likevel ender dagen tragisk. Det gjør også Helmis dag (1950). Hun arbeider på glassverket, og er nylig blitt enke. Nå strever hun med å ta vare på datteren Saara. Et drøyt halvår senere (1951) er det Railis
dag. Hun er den sterke, strenge og myndige, en som plasserer seg litt utenfor glassverkmiljøet. Raili har vonde og vanskelige minner fra oppveksten deres. Faren dro til Amerika rett etter annen verdenskrig, få år etter døde mora. Hvem av søsknene kan løfte seg selv - og de andre?

I sin kritikerroste roman "Der fire veier" møtes lyste Tommi Kinnunen opp irrganger i menneskenes sinn. I romanen om Tyynelä-søsknenes splintrede virkelighetsbilder avdekkes
skjulte allianser og motsetninger.

Forlag Pax

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Finland

• "Dunbar" av Edward St. Aubyn
  • "Ti minutters stillhet - rugbyspillerne som forsvant fra Mar del Plata" av Claudio Fava
  • "Dagen da min bestefar var helt - roman" av Paulus Hochgatterer
  • "Lempi" av Minna Rytisalo