Søsterklokkene

Gyldendal 2018 Innbundet

Ny, historisk roman fra Lars Mytting

Så lenge folk kunne huske hadde Søsterklokkene ringt over det trange dalføret, med en klang så malmfull og kraftig at klokkeren ble døv etter bare tre messer. Klokkene ble støpt til minne om tvillingene Halfrid og Gunhild Hekne, som var sammenvokst fra hoftene og ned. Det hvilte alltid noe større over søstrene, som om de tilhørte en annen og mektigere verden, og en av billedvevene de lagde, ble sagt å vise fremtiden.I 1879 flytter en nyutdannet prest inn på prestegården, der nittenårige Astrid fra Hekne gjør tjeneste. Fra Tyskland kommer en fremmed mann med vidløftige planer. Den gamle stavkirken som har huset klokkene går uvisse tider i møte, og snart utsettes bygda for brå skiftninger og ubøyelige viljer.Søsterklokkene er en rik fortelling om gammel tid som brytes mot nye ideer, om mørkt slit og solvarme steiner, om to kirkeklokker med overjordisk klang og evigheten som horisont.

Dette sier anmelderne:

«Praktfull historisk roman.» Stein Roll, Adresseavisen
«Han skriver om søsterklokker i sølv, men det kan godt tenkes Lars Mytting har lagt selve gullegget med sin nye roman. Forfatteren er på hugget fra første setning og slipper aldri taket på leseren.»Arne Hugo Stølan, VG

«Søsterklokkene er spennende. En skikkelig pageturner.» Cathrine Loraas Møystad, Østlendingen
«Strålende historisk roman. (...) Mytting lykkes med tidsbildet fordi han går tett på personenes konkrete livsverden hvor skikker, overlevelsesteknikk, dramatikk, livsvisdom og overtro er forankret. (...) Romanen peker seg ut som en av høstens beste norske. Den kan komme til å danne høye fjell i bokhandler og dollartegn i øynene på flere.»Susanne Hedemann Hjorth, Dagens Næringsliv
«Fargerikt flettverk av forteljingar. (...)Lars Mytting har skrive ein smart og spennande historisk roman. (...) Det som gjer Søsterklokkene til ein uvanleg god roman, er at dramatikken er knytt til liv og levemåte i fortid og i samtid.»Marta Norheim, NRK
Flere anmeldelser under videoen:

ISBN13 9788205514003

EAN 9788205514003

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oppland

Akkurat ferdig! Boken oser av gamle tjærebredde stavkirker, overtro og gamle sagn og gjenstridig klokkeklang! Utrolig bra, var vanskelig å legge fra seg! Anbefales på det varmeste! Mytting kan mer enn å stable ved, MYE MER!

Lars Mytting har klart det igjen, og jeg har kost meg glugg ihjel! En liten stund i begynnelsen var jeg litt skeptisk og sukket over at dette hadde jeg da lest før: historien om nypresten og bondejenta, - men jeg skal hilse og si at historien fort tok av fra klisjéen! Jeg har også med årene utviklet en viss skepsis til historiske romaner og undrer meg ofte over om det som fortelles kan stemme. Men her skjønte jeg fort at forfatteren var på trygg grunn, og jeg ble i steden veldig imponert over all kunnskapen som veltet frem, om alt fra stavkirkenes konstruksjon til kunstnerkretser i Dresden og til Kvinneklinikken i Kristiania! Midt i alt det realistiske er imidlertid forbindelsene til fortiden svimlende tilstede, og det er også helt etter min smak! Noen ganger synes jeg nok disse overnaturlige forbindelsene ble i overkant virkelighetsnære, men jeg svelget det glatt, - det er en fantastisk historie! Innimellom gikk tankene mine til Falkberget, både på grunn av konstellasjonen sterk bondejente – prest – tysker og den glidende overgangen mellom drøm og virkelighet. Falkbergets verden var jo på Røros, mens Myttings er i Gudbrandsdalen, og for en som kjenner litt til språket og dalføret er det så deilig å bli tatt med dit! Jeg gir terningskast seks!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Butangen kirke i Gudbrandsdalen, huser to spesielle klokker. De ble støpt til minne om de sammenvokste søstrene Halfrid og Gunhild. Disse søstrene kunne se framtiden, ble det sagt, og de var drivende dyktige med veven. Den siste billedveven de lagde, skulle visstnok framstille nettopp framtiden.
Mange år senere, i 1879, kommer en ny prest til Butangen. Han er ung og full av visjoner, men usikker på bygdas skikker og trangsynthet.
19 år gamle Astrid hjelper ham å forstå, men hun mister troen på presten da den tyske arkitekten dukker opp. Etter det Astrid forstår, går både kirken og søsterklokkene en usikker framtid i møte.

Nok en godt skrevet bok fra Mytting. Interessant historie, men litt ullent på slutten.

Han satte knokene mot døpefonten, og knaselyder bar gjennom kirken da presten brøt isen over dåpsvannet. Så døpte han gutten og sa at han var tatt inn i Herrens manntall. De neste barna ble båret fram, navnene ble framsagt ustøtt og hutrende. Ritualene ble raskt unnagjort, og noen så også ut til å utelate mellomnavnene barna var påtenkt. Den siste ungen var fra Tromsnes, og Astrid visste at de tenkte å kalle henne Johanne etter bestemoren, men faren skaket slik av frost at han slukte en stavelse, og Schweigaard døpte henne Anne Tromsnes.

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Også i år er målet å lese 52 bøker.

• "Sang for sekstiåtte forrædere - roman" av Gaute Heivoll
  • "Bjørnen" av Gard Sveen