Havets kirkegård

Aschehoug 2021 Innbundet

Høsten 1940 går hurtigruteskipet D/S «Prinsesse Ragnhild» ned utenfor Bodø. Vera Lind og hennes nyfødte sønn Olav overlever, men ektemannen og hundrevis av andre omkommer.

Åtti år senere tar forfatteren Vera livet sitt. Sporene peker tilbake til forliset. Forfatterskapet fikk en brå slutt da hun forsøkte å fortelle sannheten om hva som egentlig skjedde den skjebnesvangre dagen under krigen. Hun ble tvunget til taushet. Olavs datter Sasha begynner å lete i farmorens historie. Hva skjedde egentlig på den fatale hurtigruteseilasen?

Havets kirkegård er en storslått roman om et norsk familiedynasti og maktkampen som oppstår i dødens kjølvann. Det er en romantisk og tragisk reise langs norskekysten i både fortid og nåtid, og en fortelling der sannhet står mot familielojalitet, med konsekvenser så store at de kan føre til familiens undergang.

«Aslak Nore (43) har skrevet en heidundrende krimroman. Proppet med herlige karakterer og med en handling som drar deg med fra første til siste side. Ta en enorm formue, en rystende familiehemmelighet, politisk renkespill og sterke viljer i klinsj. Legg til uskikkede arvinger, norske spesialsoldater og en dæsj løkkeskriftroman. Resultatet: Et overflødighetshorn av en krimbok, som selv ikke den mest kritiske leser kan unngå å la seg underholde av.» Sindre Hovdenakk, VG (Terningkast 6)

«Fortjener et stort publikum. God roman om en families vekst og fall, og de hemmelighetene som ofte ligger begravet i fortiden.» Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen (Terningkast 5)

ISBN13 9788203268687

EAN 9788203268687