Havets kirkegård

EAN 9788203268687

Genre Historisk litteratur Spenning

Omtalt tid 1939-1945 2010-2019

Omtalt person Hurtigruten

Lettlest og spennende krim/roman. God underholdning, men litt for oppskriftsmessig. Har med de kyniske og veldig rike, et vrak av en krigsveteran, bohemen, slu advokat, forelskelse, bedrag, hevn. Karikerte personer. Enkelt språk med lite mellom linjene.

Uhyre svak litterært sett. Som en sammenhengende studie i hvordan en roman - krim eller ei - ikke skal skrives. Forfatteren bryter konsekvent prinsippet om "show, don't tell". Han konstaterer og slår fast hvordan karakterene er istedenfor å la leseren oppdage deres ulike trekk gjennom hvordan de tenker, føler og handler. Språket er også medium minus - klisjeene florerer og det er noe flatt og sterilt over fortellerstemmen.
Konklusjon: Jeg har høyst sannsynlig lest - eller nesten lest - min siste bok av Nore.

Jeg likte boka godt, selv om den noen steder er noe langdryg. Enig med den som sier at det er lite som sies mellom linjene, men absolutt en historisk, spennende roman å lese.

Til å ikke være en dokumentar blir boken litt fort kjedelig. Likevel ble det en noe overraskende slutt.

[Kommentar til en som er 14 år] Du har knapt noen fortid. Alt du har , er drømmer. Så bygger man seg et liv, samtidig som drømmene gradvis visner. Når vi dør er drømmende borte, bare fortiden står igjen.

• "Dragemannen" av Garry Disher
  • "Heksejakt" av Max Seeck