Havets kirkegård

EAN 9788203268687

Genre Historisk litteratur Spenning

Omtalt tid 1939-1945 2010-2019

Omtalt person Hurtigruten

Lettlest og spennende krim/roman. God underholdning, men litt for oppskriftsmessig. Har med de kyniske og veldig rike, et vrak av en krigsveteran, bohemen, slu advokat, forelskelse, bedrag, hevn. Karikerte personer. Enkelt språk med lite mellom linjene.

Uhyre svak litterært sett. Som en sammenhengende studie i hvordan en roman - krim eller ei - ikke skal skrives. Forfatteren bryter konsekvent prinsippet om "show, don't tell". Han konstaterer og slår fast hvordan karakterene er istedenfor å la leseren oppdage deres ulike trekk gjennom hvordan de tenker, føler og handler. Språket er også medium minus - klisjeene florerer og det er noe flatt og sterilt over fortellerstemmen.
Konklusjon: Jeg har høyst sannsynlig lest - eller nesten lest - min siste bok av Nore.

Til å ikke være en dokumentar blir boken litt fort kjedelig. Likevel ble det en noe overraskende slutt.

Jeg likte boka godt, selv om den noen steder er noe langdryg. Enig med den som sier at det er lite som sies mellom linjene, men absolutt en historisk, spennende roman å lese.

• "Gutten fra Napoli" av Viola Ardone
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Stammeren - kriminalroman" av Knut Faldbakken
  • "Løgnene i Silver" av Chris Hammer
  • "Matadorens siste dans" av Øistein Borge
  • "Aldri" av Ken Follett
  • "Heksejakt" av Max Seeck
  • "Historien om en anstendig familie" av Rosa Ventrella
  • "Til døden - du skal ikke bryte ekteskapet" av Agnes Lovise Matre
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Det hvite kartet - roman" av Cecilie Enger