Havets kirkegård

Aschehoug 2021 Innbundet

Høsten 1940 går hurtigruteskipet D/S «Prinsesse Ragnhild» ned utenfor Bodø. Vera Lind og hennes nyfødte sønn Olav overlever, men ektemannen og hundrevis av andre omkommer.

Åtti år senere tar forfatteren Vera livet sitt. Sporene peker tilbake til forliset. Forfatterskapet fikk en brå slutt da hun forsøkte å fortelle sannheten om hva som egentlig skjedde den skjebnesvangre dagen under krigen. Hun ble tvunget til taushet. Olavs datter Sasha begynner å lete i farmorens historie. Hva skjedde egentlig på den fatale hurtigruteseilasen?

Havets kirkegård er en storslått roman om et norsk familiedynasti og maktkampen som oppstår i dødens kjølvann. Det er en romantisk og tragisk reise langs norskekysten i både fortid og nåtid, og en fortelling der sannhet står mot familielojalitet, med konsekvenser så store at de kan føre til familiens undergang.

«Heidundrende underholdning skrevet med stort litterært overskudd.» Sindre Hovdenakk, VG, Årets tre beste bøker

«Aslak Nore (43) har skrevet en heidundrende krimroman. Proppet med herlige karakterer og med en handling som drar deg med fra første til siste side. Ta en enorm formue, en rystende familiehemmelighet, politisk renkespill og sterke viljer i klinsj. Legg til uskikkede arvinger, norske spesialsoldater og en dæsj løkkeskriftroman. Resultatet: Et overflødighetshorn av en krimbok, som selv ikke den mest kritiske leser kan unngå å la seg underholde av.» Sindre Hovdenakk, VG (Terningkast 6)

«... du verden for en penn. En drivende god spenningsroman.» Jan Øyvind Helgesen, Nettavisen (Terningkast 6)

«Fortjener et stort publikum. God roman om en families vekst og fall, og de hemmelighetene som ofte ligger begravet i fortiden.» Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen (Terningkast 5)

«En fiffig komponert og leseverdig krim. ... både spennende og akkurat passe lettlest. Aslak Nores fjerde spenningsroman plasserer seg midt i selve hjertet av norsk krimlitteratur.» Preben Jordal, Aftenposten

«Makt og bedrag, lag på lag. Aslak Nores Havets kirkegård er først og fremst blitt en spenningsroman betegnelsen verdig.» Leif Ekle, NRK

ISBN13 9788203268687

EAN 9788203268687

Genre Historisk litteratur Spenning

Omtalt tid 1939-1945 2010-2019

Omtalt person Hurtigruten

Lettlest og spennende krim/roman. God underholdning, men litt for oppskriftsmessig. Har med de kyniske og veldig rike, et vrak av en krigsveteran, bohemen, slu advokat, forelskelse, bedrag, hevn. Karikerte personer. Enkelt språk med lite mellom linjene.

Til å ikke være en dokumentar blir boken litt fort kjedelig. Likevel ble det en noe overraskende slutt.

Jeg likte boka godt, selv om den noen steder er noe langdryg. Enig med den som sier at det er lite som sies mellom linjene, men absolutt en historisk, spennende roman å lese.

• "Gutten fra Napoli" av Viola Ardone
  • "Den norske drømmen - om bestefars Punjab, nyhetsjakt i farlige farvann og kjærligheten til landet vårt" av Kadafi Zaman
  • "Paradis" av Henrik H. Langeland
  • "Stammeren - kriminalroman" av Knut Faldbakken
  • "Løgnene i Silver" av Chris Hammer
  • "Matadorens siste dans" av Øistein Borge
  • "Aldri" av Ken Follett
  • "Heksejakt" av Max Seeck
  • "Historien om en anstendig familie" av Rosa Ventrella
  • "Til døden - du skal ikke bryte ekteskapet" av Agnes Lovise Matre
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Det hvite kartet - roman" av Cecilie Enger