Medusas flåte

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Når brødet tar slutt, finnes heller ingen lov.

18. juli 1816, klokka 11 om formiddagen: Et stykke utenfor Afrikas vestkyst får kapteinen på briggen Argus øye på en flåte. Da flåten kommer nærmere, fryser blodet i årene hans til is: Om bord befinner det seg 15 utmagrede skikkelser, med hule øyne, forbrent hud og hår stivt av salt. Det er de siste overlevende av 147 mennesker som to uker tidligere ble overlatt til seg selv da fregatten Medusa forliste.

Denne historiske hendelsen - et av verdenshistoriens mest kjente forlis - danner bakgrunn for Franzobels epokegjørende roman, som sikter mot kjernen av det menneskelige: Hva betyr moral og sivilisasjon når det står om overlevelse i en ekstrem situasjon? Og hvor høy er prisen på overlevelse?

ISBN13 9788202584924

EAN 9788202584924

Omtalt tid 1800-tallet

• "Det merkelige tilfellet Leira og Doktor Didriksen - to svigerbrødres bekjennelser" av Martin Tesli
  • "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Agathe" av Anne Cathrine Bomann