Medusas flåte

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Når brødet tar slutt, finnes heller ingen lov.

18. juli 1816, klokka 11 om formiddagen: Et stykke utenfor Afrikas vestkyst får kapteinen på briggen Argus øye på en flåte. Da flåten kommer nærmere, fryser blodet i årene hans til is: Om bord befinner det seg 15 utmagrede skikkelser, med hule øyne, forbrent hud og hår stivt av salt. Det er de siste overlevende av 147 mennesker som to uker tidligere ble overlatt til seg selv da fregatten Medusa forliste.

Denne historiske hendelsen - et av verdenshistoriens mest kjente forlis - danner bakgrunn for Franzobels epokegjørende roman, som sikter mot kjernen av det menneskelige: Hva betyr moral og sivilisasjon når det står om overlevelse i en ekstrem situasjon? Og hvor høy er prisen på overlevelse?

ISBN13 9788202584924

EAN 9788202584924

Omtalt tid 1800-tallet

I 1816 legger fregatten "Medusa" ut fra Frankrike med kurs for Senegal. Ombord er det både velstående familier, soldater, offiserer og mannskap. Det skal vise seg å bli en skjebnesvanger ferd. "Medusa forliser, og den 18. juli får kapteinen på briggen "Argus" øye på en flåte. De er et stykke fra Afrikas vestkyst, og på flåten befinner det seg 15 levende lik. Det viser seg å være de siste gjenlevende fra "Medusa". Da fregatten gikk ned, var det manko på livbåter, og mennene på flåten ble overlatt til seg selv. Der har de vært i to uker, og sakte men sikkert nøstes historien opp, og det er en rystende beretning.

Forliset er et av verdens mest kjente, og kjernen i romanen er mennesket. Hva gjør man når det står om liv? Gir man etikk og moral på båten? Hvilken pris må man betale, og er den verdt det?

Drivende god, med livaktige beskrivelser av de ulike karakterene, og det ramsalte livet ombord.

Ei fantastisk blanding av humor, tragedie og litterær kvalitet.

En meget solid bok! Mange interessante og spesielle karakterer (og hendelser).
Kudos til oversetter Ute Neumann!

Statuere? For et tåpelig ord! Man henger en kar, man binder ham til en påle for å skyte ham - og så har man statuert. Litt av noen statuer! En bauta over egen fallitt!

Fyren hadde på seg et skittent forkle og en bukse av det slaget kokker på dyre restauranter går med-bortsett fra at denne var så sjaskete at det ikke lignet noen ting.de størknede matrestene kunne holdt liv i en storfamilie i to uker.