Medusas flåte

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202584924

EAN 9788202584924

Omtalt tid 1800-tallet

Ei fantastisk blanding av humor, tragedie og litterær kvalitet.

I 1816 legger fregatten "Medusa" ut fra Frankrike med kurs for Senegal. Ombord er det både velstående familier, soldater, offiserer og mannskap. Det skal vise seg å bli en skjebnesvanger ferd. "Medusa forliser, og den 18. juli får kapteinen på briggen "Argus" øye på en flåte. De er et stykke fra Afrikas vestkyst, og på flåten befinner det seg 15 levende lik. Det viser seg å være de siste gjenlevende fra "Medusa". Da fregatten gikk ned, var det manko på livbåter, og mennene på flåten ble overlatt til seg selv. Der har de vært i to uker, og sakte men sikkert nøstes historien opp, og det er en rystende beretning.

Forliset er et av verdens mest kjente, og kjernen i romanen er mennesket. Hva gjør man når det står om liv? Gir man etikk og moral på båten? Hvilken pris må man betale, og er den verdt det?

Drivende god, med livaktige beskrivelser av de ulike karakterene, og det ramsalte livet ombord.

En meget solid bok! Mange interessante og spesielle karakterer (og hendelser).
Kudos til oversetter Ute Neumann!

Råskap. Ondskap. Idioti. Maktmisbruk. Hvordan styre ei skute på grunn gjennom forakt for kunnskap.

Brilliant!👌👏👏👏👏

Statuere? For et tåpelig ord! Man henger en kar, man binder ham til en påle for å skyte ham - og så har man statuert. Litt av noen statuer! En bauta over egen fallitt!

Fyren hadde på seg et skittent forkle og en bukse av det slaget kokker på dyre restauranter går med-bortsett fra at denne var så sjaskete at det ikke lignet noen ting.de størknede matrestene kunne holdt liv i en storfamilie i to uker.

Vi må forholde oss til en banal kjennsgjerning som gjelder hele sjøfarten.
Nemlig det faktum at skip kan synke.

Det er sånn det starter,begynnelsen på slutten.

Mellom døden og dommedag ligger en halv evighet.

Bøker jeg har lest i 2022.

• "Harlem shuffle - roman" av Colson Whitehead
  • "Fremmede jeg kjenner" av Claudia Durastanti
  • "De lemlestede - roman" av Hermann Ungar
  • "Etter åndemaneren" av Kim Leine
  • "Den smale vei til det dype nord" av Richard Flanagan
  • "Krig og terpentin" av Stefan Hertmans
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "De stjernekyndige - roman" av Vetle Lid Larssen
  • "I dyrets buk - beretningen om en amerikansk diplomatfamilie i Hitlers Berlin" av Erik Larson
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Karolines kjærlighet" av Kim Leine