Når vi mister oss selv

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Press 2015 Innbundet

Når vi mister oss selv er et stort romanepos om den amerikanske drømmen, fortalt gjennom tre generasjoner irsk-katolske immigranter, bosatt i New York. Boken byr på en nærgående skildring av middelklassens fremvekst i det 20. århundre, av kampen for verdighet, et eget hjem og sosial anseelse.

Vi følger Eileen Tumulty, født i 1941, som bruker store deler av oppveksten på å pleie sine alkoholiserte foreldre. Hennes higen etter et annet liv synes å være innen rekkevidde når hun treffer Ed Leary, en ung forsker med gode karriereutsikter. Men den største prøvelsen i livet står foran henne, skal det vise seg, en prøvelse som stiller hennes materielle og sosiale streben i et helt nytt lys.

Forlag Press

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted New York

Det er ikke ofte at romaner på 600 sider tas med hjem fra biblioteket. Men det var noe med omtalen på omslaget som fenget meg. Dette var en godbit av de sjeldne er min konklusjon etter å ha lest romanen. Forfatteren brukte ti år på å skrive debutromanen med en familiehistorie som ligner på hans egen, men er ingen selvbiografi ut ifra det han forteller i intervju. Den har fått gode anmeldelser, oversatt til mange språk og rettighetene til å lage film av den er solgt. I norske anmeldelser er det fokusert på at Alzheimers sykdom er med i handlingen. Det er det, men romanen er så mye mer enn det. Link til et blogginnlegg jeg skrev om romanen.

Vi følger irsk-katolske Eileen fra ung jente til gammel dame.
Som 8-9åring måtte hun ta et altfor voksent ansvar for moren og faren. De har ikke stort å rutte med, og Eileen ønsker seg mer av alt når hun en gang blir voksen nok til å flytte hjemmefra.
Hennes streben etter det materielle og sosial aksept blir satt på en voldsom prøve da mannen Ed begynner å bete seg merkelig. Også sønnen blir merket av dette, noe som går utover både hans sosiale og akademiske liv.
En stor roman som får leseren til å føle. Jeg var ofte eitrende forbannet på hele familien, for senere å føle med dem i deres maktesløshet. En meget leseverdig bok!

Den store amerikanske romanen- genren - skikkelig god og tykk, uhyre velskrevet, en bok man virkelig kan kose deg med. Om en slekt irske immigranter til USA. Far får demens, og dette er et hovedtema i boka. Du likte Jonathan Frantzen? Da er det bare å hive seg på denne - kan ikke slå feil!

Hun lot den hengslete kroppen synke ned i søkket i sofaen, med et glass whisky i den ene hånden og i den andre en sigarett hvor den lange asken klamret seg til tuppen som om den samlet mot til å foreta et sprang.

• "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor
  • "Kaci - min mamma" av Christina Five Berg