Hekneveven

Gyldendal 2020 Innbundet

«Fortellerkunst fra øverste hylle!» VG (terning 5)

Året er 1903, og tjueto år har passert siden sogneprest Kai Schweigaard kom hjem til Butangen med Astrid Heknes nyfødte sønn Jehans på fanget. Foran en velstelt grav utenfor nykirken på Butangen nages han av sitt gamle svik, som førte til dødsfall og til at to mektige kirkeklokker ble skilt fra hverandre. Klokkene var støpt til minne om to sammenvokste søstre i Astrids slekt, to myteomspunne veversker. Schweigaard blir besatt av å finne Hekneveven, en eldgammel billedvev som søstrene lagde, i håp om at den skal vise hvordan han kan bøte på sine misgjerninger og føre klokkene sammen igjen.
Jehans er blitt voksen og lever i små kår på en husmannsplass, utstøtt av sin egen slekt. Han søker seg i stedet mot fjellet, mot frihet, fiske og reinsjakt. En augustmorgen feller Jehans en mektig reinsbukk og møter i samme øyeblikk en gåtefull jeger.
Hekneveven er en storslått fortelling om et Norge på vei inn i en ny tid, om nyrydding og fåfengt slit, om temming av fossefall og det første elektriske lysglimtet i bygdenatta, og om den store krigen i Europa der bror står mot bror.

ISBN13 9788205539044

EAN 9788205539044

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Oppland

Lars Mytting skriver så jeg ønsker at boka aldri skal ta slutt. Han har virkelig ordene i sin makt og er en fabelaktig god historieforteller, menneskene han skriver om blir så levende, og han fletter inn virkelige historiske begivenheter på en svært overbevisende måte.
Denne gangen ble det en sekser fra meg, etter at jeg vakla mye og nesten gikk opp på en sekser for Søsterklokkene, som kom før denne.
Her handler det mye om reinsdyrjakt, fiske og friluftsliv, - og første verdenskrig, men mest om livet blant menneskene på Butangen i Gudbrandsdalen,
- med tilbakeblikk på de myteomspunnende Heknesøstrene og Søsterklokkene som fremdeles befinner seg hver for seg, den ene i Norge og den andre i Dresden i Tyskland.
Presten Kai Schweigaard står fram som en mer og mer reflektert, innsiktsfull og klokere mann jo eldre han blir.
- Og klarer presten Kai Schweigaard å finne Hekneveven?
Det røper jeg ikke.
Kunne ha skrevet mange superlativer her, men nøyer meg med å si:
Gleder meg til neste bok og fortsettelsen. Håper på mange flere bøker fra Lars Mytting.
Les! Les! Les!

Hekneveven. Lars Mytting.

Denne Lars Mytting er hel ved, altså. Før var Gudbrandsdalen for meg et gudsforlatt sted jeg måtte passe meg for å ikke bli tatt i laserkontroll på vei til og fra Oslo. Så las jeg Lars Mytting... Hel ved er forresten den eneste boka jeg ikke har lest av ham, men de andre har truffet meg skikkelig.

Denne boka er nummer to i en trilogi jeg håper varer evig. Søsterklokkene bør leses først, men boka står også støtt uten.
I Hekneveven følger vi presten Kai Schweigaard på sin søken etter en gammel vev. Jeg elsker prester i bøker, særlig når handlinga er lagt tilbake i tid. Her er vi i 1903. På den tida var ofte prestene de mest skolerte og kunnskapsrike i ut på bygdene. De kunne være kloke også, men det var ikke så viktig for kirka. Prester kunne både lese, skrive, kunne litt verdens historie, flere språk så det kunne lese aviser også fra utlandet. Noe ofte bare byfolk og noen storbønder kunne. Klasseforskjellene var store. Prester kan litterært med stor troverdighet flyte fritt mellom disse klassene, og med det være et naturlig samlingspunkt og fortellerstemme/perspektiv.
Forfatteren har en helt spesiell egenskap til å flette inn, ooops!!! Unnskyld; veve inn historiske viktige ting, tekniske detaljer etc, litt her og litt der, sånn at han ikke ender opp med lange avsnitt han vil greie ut om feks degenerativt landbruk eller våpenkunnskap. Han vever inn røde tråder i alle slags farger, lar de dukke frem litt her og litt der. I kapittel etter kapittel.
Han vever inn kjente skikkelser fra forrige bok, sammen med den store teknologiske utviklinga på tidlig 1900, som la grunnlaget for den store endringa i samfunnet vårt. Dette er en skikkelig Page turner av de sjeldne. Den beste av mine 37 leste i år, og heldigvis har veveren lagt ut noen løse svært spennende tråder, som vi kan glede oss til blir ferdigevevd, håper til neste år. Gleder meg.
Må dere bytte ei bok dere får under treet i kveld, bytt til denne.
God jul.

Stor leseglede fra en forfatter som kan fortelle!

Andre bok i trilogien fra Butangen i Gudbrandsdalen.

Jehans er en egenrådig ung mann, som har det best når han får være på fjellet og jakte rein. Børsa hans er gammel, og ikke så altfor treffsikker. Denne dagen får han øye på en diger bukk. Han legger an og skyter, men lyden er ikke som den pleier. Det viser seg at han ikke er alene på fjellet. En illsint fjellos mener at byttet tilhører en engelskmann som har kommet for å jakte. En riking som gir mannen til salt i grøten. Møtet med engelskmannen forandrer Jehans og engelskmannens liv for alltid.

En rørende og sterk oppfølger til "Søsterklokkene" som fikk meg til å glemme tid og sted. Hvordan skal man klare å vente på den avsluttende boka?

Litt mer røverhistorie enn Søsterkolkkene kanskje, men blanding av fortellerglede og godt språk gjorde boka magisk. Litt overnaturlig, vakre beskrivelser av fjell, vidde, jakt og fiske, nydelig beskrivelse av respekt for viltet, fattigdom, skifte mellom gammel og ny tid. Favoritt, helt klart.

.. han tok omkring henne og kjente at natten fra nå av var annerledes, for vissheten om lyset hadde gjort mørket til et bedre mørke.

Han kjente ingenting, og det å kjenne ingenting var, visste han, det verste krigen kunne gjøre med en mann.

(...) nemlig at det uforklarlige ikke var i strid med naturlovene - de var bare i strid med de naturlovene som til nå var kjent.

Men hva som ble ment andre steder angikk dem mindre enn det som skjedde på månen, og dersom noen hadde hatt innvendinger, ville de fått merke at en kvinne fra Gudbrandsdalen, fattig som rik, ikke hadde noen tradisjon for underdanighet, og at hun kunne stelle i stand et sant helvete for selv den mest tålmodige mann.

Han ville ikke tenkt på mørket som mørke hvis det ikke hadde vært for at det var mulig å ønske seg lyset.

Around the Year in 52 Books

THE 2021 LIST
1. A book related to “In the Beginning...”
2. A book by an author whose name doesn't contain the letters A, T or Y
3. A book related to the lyrics for the song "My Favorite Things" from The Sound of Music
4. A book with a monochromatic cover
5: A book by an author on USA Today's list of 100 Black Novelists You Should Read
6: A love story
17: A book with a Muslim character or author
18: 3 books related to "Past, Present, Future" - Book 1
19: 3 books related to "Past, Present, Future" - Book 2
20: 3 books related to "Past, Present, Future" - Book 3
21: A book whose title and author both contain the letter "u"
22: A book posted in one of the ATY Best Book of the Month threads
44: A book whose title contains a negative
45: A book related to a codeword from the NATO Phonetic Alphabet
46: A winner or nominee from the 2020 Goodreads Choice Awards
47: A non-fiction book other than biography, autobiography or memoir
48: A book that might cause someone to react “You read what?!?”
49: A book with an ensemble cast
50: A book published in 2021
51: A book whose title refers to person(s) without giving their name
52: A book related to "the end"

This list is created by the group members, after suggestions and votes.

Bøker jeg ønsker å lese i 2021

Leseutfordring

📚LESEUTFORDRING 2021 📚
Årets liste har 27 lesekriterier. Du kan variere lesemengde og vanskelighetsgrad ved å velge ett eller flere kriterier per bok.

1. Bok utgitt i 2021
  8. En psykologisk thriller
  9. Bok av en forfatter på H
  10. Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
  11. Vinner av EU's Litteraturpris
  12. Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
  13. Bok i en serie
  18. Bok av eller om en dame som inspirerer deg
  19. Bok om en makeover, eller ny-start
  20. Samisk bok
  21. En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
  22. Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
  23. En biografi
  24. Bok som har samme tittel som en sang