Den som ser

Gyldendal 2017 Innbundet

Ny, frittstående roman i historien om Dina og hennes slekt.

Året er 1890, Dina Grønelv skal gravlegges; hun overlevde ikke de store skadene brannen på Reinsnes ga henne. I den fulle kirka står barnebarnet hennes Karna foran forsamlingen, og vitner om det som lå Dina på hjertet før døden: de to mennene hun tok livet av. Etter slik å ha bekjent farmoras synder, blir Karna stum, og lukker seg inne i seg selv.
Verken faren Benjamin eller stemoren Anna kan nå henne, og tausheten omfatter også snart forholdet dem imellom. Da Karna forsøker å ta livet sitt med kniv, tar Anna en beslutning: hun vil ta med seg Karna til hjembyen København og hospitalet der mentalt syke kan behandles.
Med det kan hun også legge avstand mellom seg og Benjamin, og tenke over hvem hun selv er og hva hun gjør med livet sitt. For å kunne følge utviklingen i Karnas skjøre sinn, tar hun seg arbeid i Hospitalets administrasjon, der hun også stifter bekjentskap med Karnas behandlende lege: reservelegen Joakim.
Den som ser er på en og samme gang en frittstående roman om skyld, soning og tilgivelse og en fortsettelse av den sterke historien om Dina Grønelv. Historien om den egenrådige kvinneskikkelsen Dina har siden utgivelsen av Dinas bok i 1989 fascinert flere generasjoner av lesere, og som i trilogien om Dina og hennes etterkommere folder handlingen seg ut i spennet mellom nordnorsk natur og københavnsk byliv.

ISBN13 9788205503588

• "Kjærlighetens tango" av Carolina De Robertis
  • "Mennesketyvene" av Robert Wilson
  • "Lyset bak øynene" av Tommi Kinnunen
  • "Mysteriet Lisandra P." av Hélène Grémillon
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "De fems tegn" av Hans Olav Lahlum
  • "Leona - terningen er kastet" av Jenny Rogneby
  • "Mørkt som mitt hjerte" av Antti Tuomainen
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Alle elsket moren din - roman" av Toril Brekke