Søsterklokkene

EAN 9788205558977

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Oppland

Akkurat ferdig! Boken oser av gamle tjærebredde stavkirker, overtro og gamle sagn og gjenstridig klokkeklang! Utrolig bra, var vanskelig å legge fra seg! Anbefales på det varmeste! Mytting kan mer enn å stable ved, MYE MER!

Lars Mytting har klart det igjen, og jeg har kost meg glugg ihjel! En liten stund i begynnelsen var jeg litt skeptisk og sukket over at dette hadde jeg da lest før: historien om nypresten og bondejenta, - men jeg skal hilse og si at historien fort tok av fra klisjéen! Jeg har også med årene utviklet en viss skepsis til historiske romaner og undrer meg ofte over om det som fortelles kan stemme. Men her skjønte jeg fort at forfatteren var på trygg grunn, og jeg ble i steden veldig imponert over all kunnskapen som veltet frem, om alt fra stavkirkenes konstruksjon til kunstnerkretser i Dresden og til Kvinneklinikken i Kristiania! Midt i alt det realistiske er imidlertid forbindelsene til fortiden svimlende tilstede, og det er også helt etter min smak! Noen ganger synes jeg nok disse overnaturlige forbindelsene ble i overkant virkelighetsnære, men jeg svelget det glatt, - det er en fantastisk historie! Innimellom gikk tankene mine til Falkberget, både på grunn av konstellasjonen sterk bondejente – prest – tysker og den glidende overgangen mellom drøm og virkelighet. Falkbergets verden var jo på Røros, mens Myttings er i Gudbrandsdalen, og for en som kjenner litt til språket og dalføret er det så deilig å bli tatt med dit! Jeg gir terningskast seks!

Det var nesten så jeg tippa opp på en sekser, Lars Mytting.
Jeg lengter litt tilbake til Gudbrandsdalen etter å ha lest denne. ;)
Du blir bare bedre og bedre, du Lars.
Jeg trodde nesten ikke det var mulig, etter å ha lest den aller første boka di for mange år siden, nemlig Hestekrefter, en tittel som jeg nølte litt overfor, fordi jeg ikke er fullt så interessert i biler at jeg har lyst til å lese ei hel bok om dem. Men jeg vil absolutt anbefale den også, for alle som ennå ikke har lest den.
Jeg anbefaler forresten alle bøkene hans. Jeg har dem alle sammen selv, og ser ikke bort fra at jeg kommer til å lese dem om igjen.

Fantastisk god roman som er skrevet med utgangspunkt i sagnet om søsterklokkene, kirkeklokkene som ble laget av bonden som mistet sine to sammenvokste tvillinger, og deres mor som døde i barsel. Det ble sagt at han puttet det meste av arvesølvet i legeringen, som gav kirkeklokkene sin spesielle klang. Mytting har her skrevet en mesterlig roman med utgangspunkt i sagnet, men historien i romanen er oppdiktet og ikke basert på noen reelle personer. Denne romanen har alt; både spenning, dramatikk, kjærlighet og tårevåte øyeblikk, i tillegg til historie om våre stavkirker. I boka følger vi Astrid Hekne på 1880 tallet mange generasjoner etter Heknessøstrenes død, som var opphavet til sagnet. Stavkirken i bygda er kald og gissen, og den nye presten i bygda planlegger å bygge ei ny kirke... Anbefales på det varmeste, en bok som passer godt å lese i jula, mens kirkeklokkene ringer...

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ingen stund er stillere enn når bergensere nettopp har reist.

Noen lengtet annetsteds, men de som hadde vært på dette annetsteds, kunne fortelle at folk drev med det samme også der, kanskje på en litt annen måte, men ikke slik at den måten var mer verdt.

"Det er bra med gudstrua," sa hun før hun gikk. "Men sulten og vettet vil støtt være sterkere."

Rykter er sagnenes frø, lette slik at de kan spre seg med vinden, og snare til å vokse. Innen sannheten slår rot, vil ryktene for lengst ha blomstret og blitt sine egne sannheter, for selv de villeste fantasier har det ved seg at noen har fortalt dem, og dette - at noen har fortalt noe - det er faktisk sant, selv om det som ble fortalt, aldri stemte.

Han satte knokene mot døpefonten, og knaselyder bar gjennom kirken da presten brøt isen over dåpsvannet. Så døpte han gutten og sa at han var tatt inn i Herrens manntall. De neste barna ble båret fram, navnene ble framsagt ustøtt og hutrende. Ritualene ble raskt unnagjort, og noen så også ut til å utelate mellomnavnene barna var påtenkt. Den siste ungen var fra Tromsnes, og Astrid visste at de tenkte å kalle henne Johanne etter bestemoren, men faren skaket slik av frost at han slukte en stavelse, og Schweigaard døpte henne Anne Tromsnes.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

Er glad i bøker, men livet kommer i veien.
Nå er det null unnskyldninger, for jeg vil lese mer!
Her er bøkene som skal inspirere mitt sinn i 2020

A book becoming a movie in 2019: Neil Gaiman og Terry Pratchett - "Good Omens" (ble riktignok TV-serie, ikke film, men det er jo slik det fungerer i dag)
A book that makes you nostalgic: J. K. Rowling - «Harry Potter and the Half-Blood Prince»
A book written by a musician (fiction or non-fiction)
A book you think should be turned into a movie: Leigh Bardugo - "Crooked kingdom"
A book with at least one million ratings on Goodreads: J. K. Rowling - "Harry Potter and the Deathly Hallows"
A book with a plant in the title or on the cover: Lisa Aisato - "Livet - illustrert"
A reread of a favorite book: Philip Pullman - "The subtle knife"
A book about a hobby: Klaus Hagerup og Lisa Aisato - "Jenta som ville redde bøkene"
A book you meant to read in 2018: N. K. Jemisin - "The Obelisk Gate"
A book with “pop”, “sugar” or “challenge” in the title
A book with an item of clothing or accessory on the cover: Neal Shusterman - «Scythe»
A book inspired by mythology, legend, or folklore: Diana Gabaldon - "Outlander"
A book published posthumously: Robert Jordan / Brandon Sanderson: "A Memory of light" (RJ døde før denne siste og et par av de andre bøkene i hans monumentale serie Wheel of time" var ferdigstilt. Han hadde dog skrevet en god del notater og også fortalt sin kone hva som skjedde med flere av karakterene, dette ble utgangspunktet for Sandersons ferdigstillelse)
A book you see someone reading on TV or in a movie: Madeleine L’Engle - «A wrinkle in time» (leses av karakteren Sawyer i TV-serien LOST)
A retelling of a classic
A book with a question in the title
A book set on a college or university campus: Sarah J. Maas - "Tower of Dawn" (Torre Cesme er en utdanningsinstitusjon for healere)
A book about someone with a superpower: Sarah J. Maas - «Empire of storms»
A book told from multiple character POVs: Ursula le Guin - «Left hand of darkness»
A book set in space: Stanislaw Lem - "The star diaries"
A book by two female authors: Maja Lunde og Lisa Aisato - "Snøsøsteren"
A book with a title that contains “salty,” “sweet,” “bitter,” or “spicy”
A book set in Scandinavia: Lars Mytting - "Søsterklokkene"
A book that takes place in a single day: Dag Solstad - "Genanse og verdighet"
A debut novel: Gail Honeyman - "Eleanor Oliphant har det helt fint" (2017)
A book that’s published in 2019: Bård Borch Michalsen - "Verbene som beveger verden"
A book featuring an extinct or imaginary creature: Kelly Barnhill - "The girl who drank the moon"
A book recommended by a celebrity you admire
A book with “love” in the title
A book featuring an amateur detective: Sir Arthur Conan Doyle - "A study in Scarlet" (denne vil nok en del være uenige i, Holmes er tross alt "consulting detective" men har ingen formell kompetanse innen feltet såvidt man finner ut)
Abook about a family: Jan Roar Leikvoll - "Fiolinane"
A book written by an author from Asia, Africa, or South-America: Mohsin Hamid - "The reluctant fundamentalist"
A book with a zodiac sign or astrology term in the title:
A book that includes a wedding: Lian Hearn - "I lys av månen'
A book by an author whose first and last names start with the same letter: Philip Pullman - «The Amber Spyglass»
A ghost story: Charles Dickens - "A Christmas carol"
A book with a two-word title: Jo Walton - "Among others"
A novel based on a true story: Kathy Reichs - "Flash and bones"
A book revolving around a puzzle or game
Your favorite prompt from a past POPSUGAR Reading Challenge: Leigh Bardugo - Six of Crows (prompt: "A book involving a heist" from 2018)

Advanced
A “cli-fi” (climate fiction) book: Tahereh Mafi - "Shatter me"
A “choose-your-own-adventure” book
An “own voices” book: Johannes Anyuru - «De kommer til å drukne i sine mødres tårer»
Reading a book during the season it is set in: Emil André Erstad - "Hareides fall - trettiseks dager som endra norsk politikk"
A LitRPG book
A book with no chapters / unusual chapter headings / unconventionally numbered chapters: Terry Pratchett - "The colour of magic"
Two books that share the same title (1)
Two books that share the same title (2)
A book that has inspired a common phrase or idiom (e.g. Big Brother from “1984”)
A book set in an abbey. Cloister, monastery, vicarage, or convent: Philip Pullman - «La Belle Sauvage - Støvets bok 1» (ikke hele boka)

Dette er en liste over alt jeg har lest i 2019

• "Hekneveven - roman" av Lars Mytting