Bakom synger døden

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202670511

EAN 9788202670511

Omtalt sted Østlandet

Jeg klarer ikke å følge Karin Fossums måte å skrive på lenger, det blir for utflytende, for lite konkret for meg og når det i tillegg er uten kapitler og lite tydelige overganger så faller jeg dessverre av lasset. I tillegg har den noe av den samme tematikken som Arne Svingens "Min sønn" (som jeg ga en femmer), men den er helt annerledes skrevet. Så beklager, Karin Fossum, men denne la jeg fra meg etter 50 sider.

Hadde tapt ansikt, verdighet og ære, hadde avslørt det innerste i seg selv, sin dumskap og sin svakhet for smiger. Hadde mistet alt, for noen løfterike blikk fra en vilt fremmed. Skogen hvisket og tisket og sladret om hans ynkelighet. Hjertet var revet ut. Han tenkte seg at det lå og banket bak ham på stien. Han fortsatte å gå gjennom skogen, hjerteløs.

Han forsøkte å roe seg. Ville ta seg selv tilbake. Han hadde gitt det bort alt sammen, til en fremmed, den mest dyrebare gave av alle, men den fremmede kastet den fra seg igjen som noe verdiløst. Nå fant han ikke seg selv igjen. Om hjertet hans hadde ligget mellom steinene og banket rødt og vått, ville han reist seg og sparket det i sjøen.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

September 2020

• "Så ble det kaldt - kriminalroman" av Frode Eie Larsen