De første dagene

Aschehoug 2020 Innbundet

«Ypperlig om merkelige dager.» Marius Wulfsberg, Dagbladet (Terningkast 5)

Husker du 12. mars, husker du fredag den 13.? Dagene da Norge og verden endret seg fullstendig? Husker du hva du tenkte i tiden da alt var akutt forvirrende og veldig, veldig skremmende? Det er allerede så lenge siden.
De er en familie på fem. De voksne har nettopp kranglet da meldingen kommer: fra nå skal de være hjemme. Alle sammen. Forfatter Maja Lunde er vant til det. Hun er vant til hjemmekontor. Men ikke hjemmeskole. Hun er vant til å skrive store dystopiske romaner, ikke til å leve i en dystopi. Men pandemien er her, og familien må finne en ny måte å leve på. Hvordan gjør man det?
De første dagene tar leseren tilbake til dagene da hele verden stoppet opp, dager preget av eksistensiell uro, bekymringer og frykt. Menneskene har bare hverandre, men vi har hverandre, og da åpnes også muligheten for noe nytt. Med klokskap og undring viser Maja Lunde hvordan det som skjer i litteraturen også skjer i livet: det er de minste tingene som betyr mest.

«Ypperlig om merkelige dager. Da jeg fikk hennes nye bok i hende, slo det meg at det ikke finnes en bedre rustet forfatter til å skrive om coronakrisen enn nettopp Lunde.» Marius Wulfsberg, Dagbladet (Terningkast 5)

«Maja Lunde er en forfatter med et udiskutabelt talent for å skru sammen historier med en begynnelse, midte og slutt.» Knut Hoem, NRK

ISBN13 9788203269288

EAN 9788203269288

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted Norge

Omtalt person Maja Lunde

Godt meint, og absolutt mange gode observasjonar om korana-krisa og miljø,. men boka gjorde ikkje sterkt inntrykk på meg.

September 2020

• "Å leve, lever, har levd - et møte med alderdommen" av Arne Schrøder Kvalvik
  • "Bra kunst om menn - roman" av Ellen Emmerentze Jervell
  • "På vei hjem - roman" av Sverre Henmo
  • "Sant nok - noveller" av Kristin Bjørn
  • "Jenta med den grønne skjorta - en dokumentarroman basert på livet til Arisa Dizdarević Plećan" av Heidi Auensen
  • "Bekymringsmelding for Hanna Tidemann - roman" av Jon Krog Pedersen
  • "Du kan ikke skylde på rever - roman" av Hilde Lindset