Serotonin

av (forfatter) og Tom Lotherington (oversetter).

Cappelen Damm 2019 E-bok

«I årevis hadde jeg hatt å gjøre med folk som var rede til å gå i døden for frihandelens skyld.»

Florent-Claude Labrouste er en depressiv agronom, hjemsøkt av sin fortid, i eksistensiell bevegelse mot et bakteppe av et samfunn i krise. Han er lei av jobben og enda mer lei av sin unge, overfladiske japanske samboer, som han bare har forakt til overs for. Etter å ha overveid å drepe henne, bestemmer han seg heller for å gå for en frivillig forsvinning. Han vender tilbake til sine røtter på bygda i et Frankrike som er ødelagt av globalisering og EUs liberale fellesskapspolitikk. Bøndene sliter med å få endene til å møtes, og bygdefolket er modne for oppgjør. Det eneste som holder ham oppe er stadig høyere doser av den antidepressive medisinen Captorix - og ideen om å treffe igjen sin tidligere kjæreste, Camille. Men er det i det hele tatt mulig å være lykkelig i et moderne, vestlig samfunn?

ISBN13 9788202626921

EAN 9788202626921

Omtalt sted Frankrike

Fantastisk bok. Superb og unik litteratur! Bedre blir det ikke!! Jeg nøyer meg her med å ufortøvet slutte meg til den unisone hyllesten fra kritikerne av denne herlige boken. Vil du vite mer om boken, Serotonin? Vel, omtale og velfortjent rosende kritikk av Serotonin er lett tilgjengelig med et Google-tastetrykk. Jeg anbefaler et søk.

Forøvrig må jeg si at det er en skam at Houellebecq ikke har fått Nobels litteraturpris. Han og Haruki Murakami er soleklare samtidsfavoritter blant forfatterstanden. Begge to burde fått prisen årtier tilbake! Nok et trist bevis på at slike konkurranser og all annen kvalitetsmessig gradering av litteratur og kunst, ikke fungerer! Skam over Svenska Akademin (eller hva faen disse udugelige nissene i Sverige kaller Nobel-opplegget sitt).

Det ville ikke være dekkende for min leseropplevelse å si at jeg liker boka eller hovedpersonen. Men boka interesserer meg, den engasjerer meg, og gir meg perspektiver (og provokasjoner) jeg gjerne forholder meg til litterært. Eksepsjonelt velskrevet, mange eksistensielle betraktninger og vanvittig morsom. Jeg kjenner ingen andre forfattere i vår tid som på samme måte fletter sammen så fantastisk mange sider av menneskelivet, samfunnet, sex, kjærlighet, politikk, filosofi, arkitektur og våpen i noe som blir til en provoserende visjonær og vidsynt fortelling om å være en moderne mann på vei inn i en villet undergang.

Jeg likte "Underkastelse" av samme forfatter veldig godt, så jeg gledet meg til denne, men ble skuffet. Jeg klarte ikke å engasjere meg i hovedpersonen og synes alt gikk for tregt.

Folk flest kan ikke dette med å leve, de er ikke fortrolige med livet, de føler seg aldri helt til rette med det, derfor løper de omkring etter alskens prosjekter, mer eller mindre ambisiøse eller stormannsgale, etter som, og som hovedregel mislykkes de naturligvis og ender med å slå fast at de hadde gjort klokest i rett og slett å leve, men som enda en hovedregel er det da gjerne for sent.

... og jeg gikk og la meg igjen nesten rolig til sinns, det er jo så at det er ingenting som virker mer beroligende midt oppi våre dramaer enn at det finnes andre dramaer som vi er blitt spart for.

Én ting skal du være klar over, det er at hvis du hadde vært i Belgia eller Nederland og hadde bedt om aktiv dødshjelp, med den depresjonen du sleper på ville du ha fått det uten problemer.

Fra rommet mitt så jeg rett bort på hotell Novotel som lå et lite steinkast unna, og bortenfor det lå størstedelen av Paris, men den utsikten interesserte meg ikke, jeg hadde alltid trukket dobbeltgardinene for, jeg avskydde ikke bare Beaugrenelle, men jeg avskydde Paris, denne byen som er gjennominfisert av det økologisk ansvarsfulle borgerskap bød meg sterkt imot, jeg tilhørte kanskje borgerskapet jeg også, men økologisk ansvarsfull var jeg ikke, jeg kjørte rundt i en dieseldrevet SUV – jeg kommer kanskje ikke til å ha gjort mye godt i livet, men i det miste vil jeg ha bidratt til å ødelegge planeten – og jeg saboterte systematisk kildesorteringen som styrelederen i tårnet hadde iverksatt ved å slenge tomflasker i papirkonteinerne og restavfallet i glassdunken.

Da året var omme hadde jeg lært meg å kjenne igjen de forskjellige vekstformasjonene som fins i Frankrike, jeg kunne si hvor de ville dukke opp ut fra et geologisk kart og data om lokale meteorologiske forhold, og det var omtrent det hele, selv om det kom til nytte senere for å stoppe kjeften på de Grønne hver gang samtalen kom inn på de reelle konsekvensene av klimaendringene.

• "Syv netter - roman" av Simon Strauss
  • "Kudos" av Rachel Cusk
  • "Frihetens mødre - jakten på et bedre liv i USA og Norge" av Magnus E. Marsdal
  • "Winter" av Ali Smith
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Vernon Subutex 1" av Virginie Despentes
  • "Kjærlighetens Antarktis" av Sara Stridsberg