Kudos

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Avsluttende bind i trilogi som har blitt hyllet av kritikerne.

En kvinne sitter på et fly og hører på den fremmede i setet ved siden av fortelle om sitt liv. Han snakker om jobben, ekteskapet sitt og en opprivende opplevelse han akkurat har hatt: Han har gravlagt familiens hund. Kvinnen er Faye, og hun er på vei til Europa for å markedsføre boken hun akkurat har utgitt. Vel fremme snakker hun med menneskene hun møter - om kunst, familie, politikk, sorg og glede, rettferdighet og urettferdighet. På denne måten nærmer hun seg noen av de viktigste spørsmålene vi mennesker stiller.
Disse samtalene, den siste med hennes egen sønn, vokser dramatisk og majestetisk sammen til en vakker avslutning. Kudos fullender Cusks trilogi med overveldende kraft. Trilogien er en av fiksjonens store triumfer.

ISBN13 9788205516564

EAN 9788205516564

Disse tre bøkene av Rachel Cusk: Omriss, Transitt og denne her, Kudos er stor litteratur. De er lettleste i den grad at man flyter gjennom sidene, men det er en tyngde i stoffet og så mange gode refleksjoner og tanker om livet.

Hadde det ikke vært for at jeg tidligere har lest og likt romanene Omriss og Transitt i trilogien, der Kudos er siste roman, vet jeg ikke om jeg hadde lest slutten. For mange av historiene hovedpersonen Faye blir fortalt av mennesker hun møter, synes jeg var tunge og lite interessante. I tillegg er Faye så å si anonym i romanen. Faktisk mer enn i Omriss. Da hjelper det ikke at forfatteren skriver godt. Å lese romanen ble derfor delvis en skuffelse, og særlig fordi jeg hadde høye forventninger til den etter å ha lest Omriss og Transitt. Kudos kunne like gjerne vært utgitt som en novellesamling synes jeg,

Romanen starter med at Faye sitter i flyet på vei til en litteraturfestival. Han som sitter ved siden av henne har lange bein som havner ut i midtgangen til irritasjon for flyvertinnen. Etter hvert begynner han å fortelle utdrag fra livet sitt som han avslutter med at han graver ned hunden sin etter at en dyrlege har avlivet den. For meg ble denne personen etter hvert et usympatisk menneske. Ikke for det siste han forteller om, hunden var syk og ville dødd uansett. Men det er holdningen hans jeg leser ut av det han forteller som jeg misliker.

Det andre møtet er med forleggeren til Faye i baren på hotellet der hun bor. Denne samtalen, som starter med hvilket bilde forleggeren har valgt på omslaget til Fayes bok, er både morsom og interessant. Ikke minst når forfatteren Linda forteller om skrivestuen hun har deltatt på i Italia,

Link til blogginnlegget omtalen er kopiert fra

Det kan jo være slik, sa hun, at først når det er for sent å flykte, oppdager vi at vi har vært frie hele tiden.

Vi finner på sånne siystemer for at alt skal være rettferdig, sa hun, og allikevel er menneskenes situasjon så kompleks at vi aldri greier å favne den helt.

• "Etterspill - om ekteskap og separasjon" av Rachel Cusk
  • "Transitt" av Rachel Cusk