Svømme hjem

av (forfatter) og Anne Cathrine Wollebæk (oversetter).

Solum Bokvennen 2019 Innbundet

«Å elske med Kitty Finch hadde vært en fryd, en smerte, et sjokk, et eksperiment, men først og fremst hadde det vært en tabbe. Han ba henne enda en gang om å kjøre ham trygt hjem til kona og datteren, vær så snill, vær så snill. 'Ja', sa hun. 'Livet er bare verdt å leve fordi vi håper at det skal bli bedre, og at vi alle sammen kommer trygt hjem.'»

Den anerkjente og deprimerte poeten Joe Jacobs og journalistkonen Isabel reiser på ferie til Frankrike med tenåringsdatteren Nina og et vennepar. Når de ankommer feriehuset finner de en naken, ung kvinne svømmende i bassenget. Kvinnen er Kitty Finch - selverklært botaniker med grønnmalte negler og besatt av Joe Jacobs og poesien hans. Isabel tilbyr den ukjente kvinnen et rom i huset - til tross for at Kittys fascinasjon og tiltrekning til Joe er åpenlys.
Deborah Levys særegne, hypnotiske fortellerstil fører oss listig inn i gjenkjennelige kulisser fra en middelklassefamilies feriested, men med et persongalleri som helt fra begynnelsen av ulmer av dysfunksjonalitet, og med en solid dose mørk humor og flere urovekkende og bisarre vendinger, er det umulig å forutsi hvilken retning historien er på vei.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2019

Omtalt sted Frankrike

Hva skjer når den vakre, eksentriske Kitty Finch får bo med familien til poeten Joe Jacobs i feriehuset i Frankrike? I en helt særegen fortellerstil fanger Deborah Levy oss inn i disse spesielle karakterene liv og samspill. Man kan kjenne varmen i lufta, solskinn og lukten av bassenget. Samtidig er det en urovekkende stemning på grunn av en deprimert poet og en ung ustabil fan av poeten. Det er umulig å ikke bli fascinert av Kitty Finch.

Det er kanskje ikke helt uten grunn at Deborah Levy har vært kortlistet til Bookerprisen to ganger for det er ingen tvil om at hun kan dette med å skrive og skape dramatiske scener i romanene sine. Dette er en mørk og noe lunefull bok om depresjon, lidenskap, og ikke minst dysfunksjonelle forhold pakket inn i en roman som ved første øyekast ser ut til å være om en idyllisk ferieuke på den franske riviera. Vel så feil kan man altså ta!

Dette er ingen enkel bok å skrive noe om og jeg var lenge usikker på om jeg egentlig likte den, men i dagene som har gått etter endt lesing har romanen og flere av karakterene vokst på meg og jeg kan ikke annet enn å si at dette er en god bok.

Les gjerne hele omtalen min her.

• "Livets omkostninger" av Deborah Levy
  • "En sommer med Baudelaire" av Antoine Compagnon