Przewalskis hest

Aschehoug 2019 E-bok

Maja Lunde har erobret verden med sine storslåtte romaner om mennesker og naturen, om foreldre og barn. Etter den internasjonale suksessen med Bienes historie og Blå er Lunde tilbake med en episk og varm fortelling om menneskene og naturens sårbarhet.
Przewalskis hest er historien om verdens eneste sanne villhester, de som ble malt i huler i Frankrike, som levde i århundrer på de mongolske steppene, men som i løpet av det 20. århundret ble utryddet alle andre steder enn i europeiske dyrehager og reservater. Gjennom tre sterke fortellinger følger vi zoologen Mikhail fra St. Petersburg som på 1880-tallet reiser til Mongolia for å jakte på hestene, veterinæren Karin, som leder arbeidet med å bringe villhestene tilbake til steppene etter Sovjetunionens fall, og Eva, som i 2064 kjemper for å kunne bli boende på et nedlagt naturreservat i Norge mens samfunnet og naturen rundt henne går i oppløsning. Livet kan ikke fortsette som før, verken for menneskene, dyrene eller villhestene i innhegningen.

ISBN13 9788203365157

EAN 9788203365157

Omtalt tid 1990-1999 1850-1899 2050-2099

Omtalt sted Norge Mongolia

Tredje bok i klimakvartetten.

Tre mennesker, tre historier. Felles for dem er urhesten, kalt Przewalskis hest.

På 1880-tallet reiser zoologen, Mikhail, til Mongolia. Der skal han, og den erfarne jegeren, Wilhelm Wolff, jakte på hestene, for deretter å ta dem med tilbake til Europa. Der skal de selges til rike godseiere og dyrehager.

I 1992 reiser veterinæren, Karin, med åtte urhester til Mongolia. Flere skal følge etter. Karins plan er å slippe hestene ut i villmarka igjen. Med seg på reisen har hun også sin voksne sønn, som nok en gang er avruset.

I 2064 kjemper Eva for tilværelsen på familiegården. Det er bare henne og tenåringsdatteren, Isa igjen. Samfunnet har kollapset, og de fleste er på vandring nordover i Norge. Nesten alle gårdsdyrene er borte, men hestene verner Eva om. De MÅ reddes! Men, hun går snart tom for fôr, og også menneskelig føde. Så dukker Louise opp, og maten må deles på tre.

Skremmende, interessant, og godt skrevet.

Den beste i klimakvartetten hittil. Kryper under huden... fargerikt miljø fra dyrehage i St Petersburg til øde sletter i Mongolia og Görings Carinhall under annen verdenskrig. Tett på mennesker som gjennomlever sine personlige drama og setter alt på spill for å redde den utdøende hesterasen.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.