Drømmen om et tre

ISBN13 9788203365287

EAN 9788203365287

Omtalt tid 2100-2149

Omtalt sted Svalbard

Historien i denne boka er som i de tre foregående bøkene i «Klimakvartetten» skremmende aktuell. Vi følger to av personene fra Blå og fra Bienes historie, noe som gir en god helhet i bøkene. Mye av historien utspiller seg rundt Frøhvelvet på Svalbard.
Grunnen til lavt terningskast er at forfatteren i denne boka brukte for mye tid på filosofiske betraktninger og noe jeg følte ble belærende og kjedelig. Allikevel ble jeg fascinert og jeg klarte ikke å legge boka fra meg, kuttet bare ut iblant når det ble for mye prat. Jeg hørte boka som lydbok, noe som var en ny og god erfaring for meg.

Dette er virkelig det jeg vil kalle en "dystopi"... Det ligger en trist og tragisk undertone i boken helt fra starten. Etter som boken starter med slutten på en måte, så vi vet hva som har skjedd. Jeg ble trist bare jeg så boken ligge på nattbordet. Godt skrevet og alt det der, men for meg ble det for dystert.

Alt rant av farmor, hun stanset sjelden lenge ved vonde følelser, det var som om hun, i møte med noe vanskelig, løftet følelsen opp, holdt den opp foran seg, så på den, anerkjente den, og så snudde seg og gikk videre.

De siste årene har det igjen blitt produsert noen få bøker på papir. Du kan glede deg til å kjenne lukten av en ny bok. Og høre det lille knirket i permene når du åpner den. Det er en av de aller fineste lydene jeg vet om.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Gode romaner med tema miljø og klima. Gi gjerne tips om lignende bøker!

Bøker lest

• "Quintessence - om Olion Solengs forunderlige opplevelser" av Gert Nygårdshaug
  • "Paradis" av Henrik H. Langeland
  • "De første dagene" av Maja Lunde