Jegere og sankere

Tiden 2020 Innbundet

Viktor sov den dagen verden gikk under. Først morgenen etter oppdager han de tomme gatene. Alle menneskene er borte. Viktor pleier sjelden å forlate leiligheten, og det eneste mennesket han har hatt kontakt med de siste årene, er moren, som to ganger i uken kommer med mat. Men også moren er forsvunnet. Det kan virke som om bare hundene er igjen. Noen dager etter går strømmen, og vannet blir borte. Han er nødt til å foreta seg noe.

Da han endelig går ut, oppdager han en ny, forunderlig verden: Alt er gratis, det finnes ingen regler. For første gang i livet er han helt fri. Kanskje sivilisasjonens kollaps er det beste som har skjedd ham.

Men så viser det seg at han ikke er alene.

Forlag Tiden

Genre Dystopier

Ikke vet jeg når Schreiner begynte å skrive på denne romanen men den kunne ikke vært utgitt på et mer treffende tidspunkt enn dette, midt i den pågående pandemien vi befinner oss i så sånn sett er den ganske så treffende som en samtidsroman også hvor vi har fått en helt ny «normal» enn det vi hadde for bare litt over et halvt år siden. Men det er ikke første gang Schreiner mikser dette i en roman.

Dette er en skikkelig pageturner og det dystopiske fikk en litt annen dimensjon gitt pandemien. Schreiner klarer gang på gang å mikse samtid med «urealistiske» hendelser og måten han fletter det inn i handlingen på er intet mindre enn imponerende og jeg er enda en gang betatt av universet Schreiner har skapt.

Les gjerne hele omtalen min her.

Etter mer eller mindre tilfeldig å ha lest flere dystopier, har jeg fått øynene opp for denne sjangeren.

• "En riktig stygg bok - roman" av Einar Stenseng
  • "Singularitet" av Marita Fossum