Mokka

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Bazar 2012 Innbundet

Fra suksessforfatteren av Saras nøkkel, Bumerang og Huset du elsket. Justine lever et rolig liv i Paris med mann og to barn inntil en onsdag ettermiddag hele tilværelsen snus på hodet: Sønnen Malcolm blir overkjørt, men bilen stopper ikke. Malcolm ender i koma. Etterforskningen står på stedet hvil. Justine og mannen Andrew er i sjokk og blir fylt av bitterhet og mangel på forståelse. Det går utover forholdet deres. Selv om både hennes mann og foreldre råder henne til å la det være, klarer ikke Justine å oppgi å lete etter den ansvarlige for ulykken. Hvem var det som kjørte den gamle mokka-fargede Mercedesen? Den eneste som støtter Justine i jakten etter et svar på dette spørsmålet, er hennes svigermor Arabella. Sammen med henne og datteren reiser Justine til Biarritz, der det sjokkerende svaret kommer for en dag.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2012

Omtalt sted Paris

Vet ikke om jeg vil anbefale denne boka til andre.... Det er et spennende tema og boka engasjerer, men den er langdrygd.... Det tar liksom for lang tid før det skjer noe, hun repeterer seg selv litt for mye. Men Jeg legger ikke boka fra meg, jeg lurer på hvordan det går og jeg kommer til å huske boka. Og boken er bare på drøye to hundre sider, med en engasjerende ending :-) tårene trillet.....

Likte boken forsåvidt , men syns den kunne vært så mye mer. Jeg likte veldig godt "Huset du elsket" og "Saras nøkkel", så forventningene var store til Mokka. Var litt for overfladisk, og jeg følte at jeg ikke fikk helt kontakt med karakterene i boken.

Jeg leste denne ferdig, men synes det var en langtekkelig bok, og det ble en del skumlesning.

For mye repetisjoner, dveling ved de samme tankene og de samme temaene, for mange forsøk før handlingene faktisk settes ut i livet. Mye fyll, problemet er at følelsene og temaet ikke blir mer ekte fordi om man gjentar noe mange ganger.

forfatteren klarer ikke å gi noen karaktertrekk til personene,derfor klarer en ikke å engasjere seg i innholdet,følte derfor at boka var kjedelig med mange gjentakelser

Da han var i magen min, hadde jeg vært redd for å miste ham. Nå var han ikke lenger i magen min, Men jeg var forsatt like redd. Kanskje er alle mødre slik. Kanskje er det dette som er å være mor, denne redselen som aldri forsvinner, som aldri gir slipp.

Det vanskeligste var å holde ut. Holde ut. Føre et slags dagligliv i trass det forferdlige vi sto midt oppi. Og det å våkne om morgenen. Det øyeblikket man åpner øynene, ikke husker noe, kjenner seg lett til sinns, i alle fall tror man det. Og så kommer alt tilbake igjen. Tyngden som drar en ned, kveler en. Man kommer på at man har en sønn som ligger i koma, på sykehuset.Og at man må stå opp, må forsette. Leve livet sitt, trass i alt.

Hvordan greide folk å legge ting bak seg? Folk som ble utsatt for en ulykke? Folk som opplevde det verst tenkelige?Hvordan greide de det? Kanskje de aldri la det bak seg. Kanskje disse tingene, de aller tyngste tingene, de mest forferdelige, var noe man aldri la bak seg. Man måtte lære å leve med dem. Men hvordan?

Hvorfor er det ingen som advarer deg, om morgenen, om at noe fælt skal skje?Hvorfor aner du ingenting mens du står i dusjen,koker vann til Earl Greyen, åpner post, leser mail?Hvorfor får du ingen tegn, hvorfor har du det ikke på følelsen, at himmelen skal falle ned i hodet på deg, at telefonen skal ringe, at du skal få en forferdlig beskjed? Hvorfor er det slik at når du har født et barn, etter alt slitet, all smerten, når barn blir lagt på magen din, ennå varmt, ennå vått, så tenker du bare på lykken, på gleden, og ikke på katastrofene som skal komme, disse dramatiske øyeblikkene som gjennomborer et liv?Hvorfor er man så dårlig forberedt? Men hvordan skulle det ellers være? skulle man hver morgen, mens man står og pusser tennene, si til seg selv: Er det i dag det skal skje, eller kanskje i morgen? Skal man herde seg selv, forberede seg på at man hvert øyeblikk kan miste et barn, en forelder, en ektemann, en søster, en bror, en vennine? være beredt? Beredt på det verste? Hva slags liv ville det bli?

Jeg tenkte på hvor forsvinnende lite vi vet om livet når vi er seksten. Ingenting om hva som venter oss når vi runder førti. Ingenting om hva som kommer til å styrte ned i hodet på oss helt uten varsel. ingenting om alle prøvelsene, alt som gjør vondt. Ingenting om alderdommen som etter hvert kommer til å smyge seg inn i dette vonde, og som vi ikke kan gjøre noen ting med.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Bøker jeg leser dette året :)

Bøker lest i mai 2013

• "Den andre historien" av Tatiana de Rosnay