Når englene gråter

Cappelen Damm 2012 Heftet

Maren virker sterk utad, men innvendig er hun tom. Olaug trøster og hjelper, og Lina viser forståelse. Trond er den som kjenner henne best, og han er nesten alltid ved hennes side.

Dagene kommer og går, fylt med avmakt og stillhet. Utad virker Maren sterk, for hun tror det er slik alle venter at hun skal oppføre seg, men innvendig er hun bare tom. Noen ser allikevel bak masken, og det er i denne tiden hun får erfare hvem som er hennes virkelige venner. Olaug trøster og hjelper, selv Lina viser forståelse - men den som kjenner henne best, og som nesten ikke viker fra hennes side, er Trond.

- Skjærer du framleis ut dyrefigurer i tre? spurte Maren brått. - E har den e fekk av deg ein gong for lenge sida. Den står i bokhylla mi.

- Har du den verkeleg enno? spurte Trond.

- Enno, ja! E skal da alder kvitt meg med den.

- Og e har kniven e fekk av deg, sa han.

Igjen ble det stille mellom dem. Det suste sakte i trekronene.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202372576

EAN 9788202372576

Serie Morshjerte (16)

Genre Romantikk

Omtalt tid 1918-1939

Jeg har lett for å leve meg inn i bøker jeg leser, spesielt når jeg leser seriebøker. Allikevel er det få ganger jeg lever meg så godt inn i bøker som når jeg leser Morshjerte, og bok nummer 16 var ikke noe unntak. Jeg gråt meg gjennom sorgen sammen med Maren, og jeg smiler for meg selv og blir varm i hjertet av veslevoksne Oda. Gleder meg til fortsettelsen!

Og man får ingenting gratis her i livet. Alt koster. Visse ting mer enn andre, la hun sakte til.

Det er lov å vara lei seg, Oda. Ingen er glad heile tida. Men det som er bra, er at ein har nokon som kan trøste seg når ein vert så lei seg

Mamma gret, pappa, sa Oda med tynn stemme. Det gjer vi all, når vi er lei oss, sa Trond lavt. Det er det beste vi kan gjer, det, når vi er lei oss. Det er derfor vi har tårer, av di vi skal få gråte dem når vi har det vondt inni oss.

Eit hus er berre eit hus, sa han. Det er dei som bur der som skaper det. I det her huset var det Elise som skapte livet og hyggen. På eit vis føles det som eit dødt hus for meg no, når ho ikkje lenger er der.

Hun hørte skriket. Det gjallet over alt og alle, steg opp mot morgenhimmelen, og vinden bar det med seg oppover mot fjellene. Det var et urskrik – et skrik fra en mor som hadde mistet ungen sin.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Det som ikke er ditt" av Anne-Lise Boge
  • "Veiene møtes" av Anne-Lise Boge