Avsløringen

Egmont 1999 Heftet

Det har vært noen gode år på Stornes. Ettersom ungene vokser til, ser Mali urolig hvordan Oja blir stadig mer lik sin far. Ni-årige Dorbet kaster alt lange øyne etter guttene, og Sivert vil gå sine egne veier.

Det har vært noen gode år på Stornes. Ettersom ungene vokser til, ser Mali urolig hvordan Oja blir stadig mer lik sin far. Ni-årige Dorbet kaster alt lange øyne etter guttene, og Sivert - han vil gå sine egne veier, til Malis store sorg. Odelsgutten, som hun har ofret alt for ...

Nettopp nå som alt ser ut til å ordne seg, når alle som kan avsløre henne enten er døde eller truet til taushet - står Sivert med armene om en ung, svarthåret kvinne og sier at det er henne han vil ha. Henne vil han ekte og dele livet med!

Alt raser sammen rundt Mali. Hvis hun ikke straks får jenta vekk fra gården, vil sannheten komme for en dag. At folk kommer til å se likheten, er hun ikke i tvil om. Og når de får vite at jenta er tater ...

Forlag Egmont

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788204058249

EAN 9788204058249

Serie Arvesynd (10)

Genre Romantikk

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Møre og Romsdal

Du er ikkje annenrangs, hvisket han. Du er Tordhild. Tater, husmann eller anna, ka rolle speller det? Vi er menneskjer, all sammen. Det er berre det som betyr noko – Korleis vi er.

Hun så alltid en utvei. Nye muligheter.

Det var bare suset fra vinden som hørtes, og den svake raslingen når den fikk visne strå og noen få overvintrede, brune blader til å røre på seg. Sivert strakte armene ut mot fjellet og sto der, naken til livet, og tok imot kraften han følte fjellet sendte ut. Langsomt falt sinnet hans til ro.

Han hadde visst det i alle år, at det var musikken som var livet hans. Uten den ville han visne som menneske.

Det var der, i den mektige naturen og stillheten, at han kom nærmest sin egen urolige sjel. For han hadde en indre uro i seg. Alltid. En slags sorg eller angst, han visste ikke. Noe han ikke kunne forklare. Noe som bare ble borte når han var til fjells – eller når han spilte. Da var han nær seg selv. Nær det pulserende,levende livet og det beste i seg selv.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Avskjed" av Anne-Lise Boge
  • "Fanget" av Anne-Lise Boge