Norske hemmeligheter

av (illustratør) og Elise Sofie Østby (illustratør).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Boka presenterer 200 hemmeligheter, alle illustrert gjennom små kunstverk i collageteknikk.

Alle er nysgjerrige på hemmeligheter, og alle har minst én! Hemmeligheter kommer i alle innpakninger: fra småflaue, halvkomiske betroelser til opplevelse av annerledeshet og skam eller eksistensielle grublerier som berører selvbildet på en gjennomgripende måte. Hemmeligheter kan være besværlige for den som bærer på dem, men har en særegen tiltrekningskraft for andre.

Boken presenterer rundt 200 hemmeligheter, hver av dem illustrert som et eget kunstverk i collageteknikk - en slags grafiske haikudikt som pirrer kikkermentaliteten og inviterer til gjenkjennelse, undring og ettertanke. Samlingen tar pulsen på det hemmelighetsfulle Norge slik det kommer til uttrykk på www.norskehemmeligheter.no.

Nettstedet ble startet av Cathrine Finstad og Elise Østby i 2009, etter inspirasjon av det amerikanske nettstedet PostSecret som har avleggere i flere europeiske land. De er begge utdannet illustratører fra Norges Kreative Fagskole.

ISBN13 9788202363147

EAN 9788202363147

Av og til sier jeg ja selv om jeg sier nei.

Jeg venter på at livet skal begynne, mens jeg engster meg for at jeg går glipp av det istedet.

Jeg elsker å se tv serier fordi da kan jeg leve meg inn i deres verden samtidig som jeg flykter fra min egen.

Å leve i nuet er vanskeligere enn du tror.

Jeg faller alltid for de jeg ikke kan få.

Ei foreløpig liste over hva jeg har lest i 2012. Det er ikke så mye å skryte av foreløpig. Men lista vil bli oppdatert fortløpende.

• "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip
  • "Mørkets fyrstinne - og andre historier" av Elin Brodin
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté
  • "En dag i historien - 22. juli" av Andrea Gjestvang
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Se på meg" av Logan Belle
  • "Klage" av Inghill Johansen
  • "Å elske og bli elsket - hvordan ta vare på kjærligheten?" av Bjørk Matheasdatter
  • "Vindmakeren" av Maja Lunde
  • "Det ingen har fortalt deg - roman" av Bergljot K. Nordal