Fyrvokterens kone

av (forfatter) og Ina Bakke Kickstat (oversetter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Mary er gammel og har dårlig helse, og hun reiser tilbake til øya Bruny utenfor Tasmania for å være aleine med kun minnene sine som selskap. Hennes avdøde mann var fyrvokter på Bruny, og familien bodde der helt til tragiske omstendigheter tvang dem tilbake til sivilisasjonen. Mary har båret på hemmeligheten om det som skjedde i mange år, og hun håper at den kan forbli en hemmelighet i den tida hun har igjen å leve.

En sterk og hjertevarm fortelling om kjærlighet og tap og om forholdet mellom generasjoner.
Mary er gammel og syk, men når hun en dag får levert et brev på døren fra en hun hadde håpet hun aldri skulle se igjen, bestemmer hun seg for å reise tilbake til øya hun for lenge siden forlot. Hun vil være alene med minnene og tankene. Hennes avdøde mann var fyrvokter på øya Bruny, og familien bodde i det ville og vakre tasmanske landskapet helt til det hendte noe som tvang dem tilbake til sivilisasjonen.
Hemmeligheten Mary har båret på i mange år er i ferd med å bli avslørt, og hun vet at det vil få konsekvenser også for andre enn henne selv. Mary tar et oppgjør med fortiden, men må samtidig innse at hennes innflytelse over hva som vil skje i framtiden er begrenset.
Fyrvokterens kone er en bok som får deg til å lengte tilbake til steder du aldri har vært.

Les mer om boken her.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202373764

EAN 9788202373764

Omtalt sted Australia

Denne overrasket meg og var ikke så stillestående som jeg trodde da jeg startet.En meget god bok å lese. Gode natur og dyreskildringer. Forhold mellom mennesker som utvikler og endrer seg. Trist, men håpefull. Jeg vil vite mer!!!

En bok midt på tre, den fenget ikke meg

Jeg skulle ønske mennesker kunne vise glede like tydelig som hunder. Vi mennesker er så behersket.

Mary ville så gjerne fortelle henne at det var viktig å huske på å leve. De unge trodde livet varte evig. Men så sto man der, ved begynnelsen på slutten, og angret på at man ikke hadde brukt tiden godt nok.

Man kan planlegge livet slik man håper det vil utvikle seg, men uforsette ting vil alltid dukke opp. Og slike ting kan ingen legge planer for.

Flere lyst til å lese bøker.

Liste over bøkar eg les i 2015 og mi særdeles korte meining om dei.

• "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Danser med sommerfugler - roman" av Reyna Grande