Hvis du får dette brevet

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Pantagruel 2012 Innbundet

Franklin, Massachusetts, 1940. Postbudet Iris James legger et brev i lommen, leser det, og lar være å sende det videre. Samtidig, på den andre siden av Atlanteren, jobber Frankie Bard som radioreporter. De fleste av Franklins innbyggere tror ikke krigen vil berøre dem, men de to kvinnene vet bedre.

1940: Iris James er postbudet i Franklin, Massachusetts. Iris vet mer om innbyggerne i småbyen enn hun noen gang vil innrømme. En dag gjør hun noe utenkelig: hun legger et brev i lommen, leser det og sender det aldri videre. På den andre siden av Atlanteren er Frankie Bard radioreporter. I hennes rapporter ber hun Franklins lytterne være oppmerksomme på nazistenes nattlige bombinger av London. De fleste av innbyggerne i Franklin tror ikke krigen i Europa vil berøre dem. Men både Frankie og Iris vet bedre. The Postmistress er en historie om to verdener - en knust av vold, den andre bevisst naiv. To kvinner hvis jobb det er å avlevere nyheter, men som begge møter problemer med å gjøre det.

Forlag Pantagruel

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted London Massachusetts

HVIS DU FÅR DETTE BREVET av Sarah Blake: En av de mest uengasjerende bøkene jeg har lest. Det pompøse språket skapte en avstand mellom det jeg leste og meg som leser, hvilket gjorde det vanskelig - for ikke å nevne at det tok fra meg viljen til - å følge med i historien. Jeg leste ikke ut denne boken. Historien kunne vært langt kortere enn den var; forfatteren brukte evigheter på å la karakterene formidle sine viltflyvende tanker, noe som i mine øyne ikke bygget opp under historien, men tvert imot rev meg fra den. Forfatteren skal dog til syvende og sist ha for at hun med en presis hånd har klarte å fange essensen av tiåret handlingen forløper i. Kanskje bare ikke ’mitt’ tiår.

Mye av boken er skrevet i en synsvinkel som beskriver en amerikaners overfladiske blikk. Jeg er ikke sikker på om forfatteren gjør det for å beskrive hvordan amerikanerne ikke lot krigens grusomheter gå inn på seg, eller om forfatteren er amerikansk og selv har det blikket. Det blir ganske tydelig når Frankie reiser med tog gjennom Europa og ikke forstår hvor utsatte jødene er for en soldats blikk, og våpen.

Dette er en god historie fra første verdenskrig. Skrevet med hverdagen i Cape Cod som bakteppe. Så selv om språket kunne vært bedre, er det en historie jeg kan anbefale.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Alltid hos deg" av Maria Ernestam
  • "Kvinnene på slottet" av Jessica Shattuck