Vi, de druknede

av (forfatter) og Mie Hidle (gjendikter).

Forlaget Press 2006 Innbundet

Handlingen utspiller seg i fiskersamfunnet Marstal, på øya Ærø i Danmark, gjennom fire generasjoner, fra den tyskdanske krig i 1848, og fram til mai,1945. Romanen beretter om sjømennene fra Marstal, både levende og druknede, og om sjømannskoner som sitter hjemme og venter på sine ektemenn, ofte forgjeves. Den handler om sjømennenes lengsel og utferdstrang, og om reisene deres, fra Tasmania i sør, til Russland i nord.

Carsten Jensen byr på en stort anlagt historisk roman fra den danske sjømannsøya Marstal, hvor det er byens "vi" som bærer fortellingen fra midten av 1800-tallet til freden i 1945. Det er en forrykende og gripende beretning om et samfunn som står med ansiktet vendt ut mot verden og de syv hav. Carsten Jensen er dansk forfatter, journalist og samfunnsdebattant. Han har skrevet romaner, essays og reisebøker. "Vi, de druknede" er forfatterens første store litterære satsing siden reiseskildringene "Jeg har sett verden begynne"(1996) og "Jeg har hørt et stjerneskudd" (1997).

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2006

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Danmark

Carsten Jensen forteller her historien om den danske øya Marstal og dens innbyggeres forhold til havet. I boka følger vi fire generasjoner over 100 år frem til den andre verdenskrigs slutt. Mennene hadde stor utferdstrang og det var ikke uvanlig at de som valgte sjømannsyrket ble borte i 2-3 år av gangen. Tilbake satt kvinnene, og ikke sjelden opplevde de ikke å få mennene sine hjem fordi havet tok liv. Samtidig lå fremtidshåpet nettopp i havet og spesielt i sjømannsyrket.

På mange måter er dette en reiseskildring. Vi følger flere skikkelser og deres ferd mot fjerne farvann. Og det er de mest fantastiske historier - både morsomme, grufulle og triste - vi får innblikk i. Albert som leter etter sin forsvunnede far, som har bosatt seg med ny familie på Samoa, den grusomme styrmannen O´Connor som treffer fatale beslutninger for besetningen på skipet, Klara hvis største frykt er at sønnen skal bli sjømann ... Mange historier flettes inn i hverandre. Bakteppet i boka er Marstals vekst og fall som sjøfartsby, herunder også skipsfartens utvikling.

Boka er glitrende og anbefales sterkt!

Aldri har en koloss av en bok glidd lettere ned. Jeg ble satt i en drømmeaktig tilstand og slukte hvert ord. Personene husker jeg ikke hva het eller hva gjorde, det var reisen deres og omgivelsene som er styrken! LESLESLES

Jeg ser jo at veldig mange setter denne boka svært høyt, og det kan jeg nok forstå. Men som lydbok ble den for min del ikke fengende nok til at jeg ønsket å fortsette. Kom ca 1/3 ut i boka før jeg ga meg. Har så veldig mange andre bøker som står på lista. Irriterer meg egentlig litt at dette ikke ble en favorittbok hos meg. Hadde nok litt for høye forventninger...

Forbannet god!

God underholdning. Men ikke på langt nær så bra som reiseskildringene.

Vi seiler ikke fordi det finnes et hav. Men fordi det finnes en havn.

Når vi selv er ulykkelige, lengter vi etter et fellesskap med andre som har det som vi, etter denne bittersøte bekreftelsen på at vi ikke lider fordi vi har vært uheldige eller valgt feil, men fordi det er livets lov.

"Dere kan nevne alle bordellgatene i verden," sa han, "og alle spritmerkene, og så kan dere telle dem og legge dem sammen. Da får dere det tallet som beviser matematisk hvor fryktelig dumt det er å drukne".

Slik gjør vi det her, sier bonden på slektsgården sin. Ja, men slik gjør de det ikke der, sier sjømannen, for han har sett mer. Bonden bruker seg selv som målestokk for alt. Sjømannen innser raskt at det ikke går.

Naturen var verken rettferdig eller urettferdig. Begge deler var menneskets privilegium.

God norsk og internasjonal litteratur som handler om havet og/eller skipskultur, uansett sjanger (innen det skjønnlitterære).

Begynner med romaner jeg selv har/har lest, men kom gjerne med forslag.

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

Stakk innom Fretex på Bryne. Kom ut med ein pose bøker til samla pris kr. 150,- Her er titlane eg kjøpte. Nokre av dei har eg frå før. Fint å gi som gåver.

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

• "Siste reise" av Carsten Jensen
  • "Jeg har sett verden begynne" av Carsten Jensen