Symposion

drikkegildet i Athen

av (forfatter) og Egil A. Wyller (oversetter).

Bokklubben 2007 Innbundet

Boka skildrer en fest hos atheneren Agathon og består hovedsaklig av taler til kjærlighetsguden Eros. Verket er skrevet i midten av 380-årene før vår tidsregning, og regnes som Platons mest helstøpte kunstverk og som et av alle tiders ypperste prosaverk.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2007

Serie Bokklubbens kulturbibliotek

Uverdig er den vulgære elskertype som foretrekker kroppen for sjelen. Hans elskov blir flyktig som gjenstanden selv: straks det elskede legeme falmer og visner, "legger han ut på sin vingede flukt" og gjør gamle ord og løfter til skamme. Men den som elsker et verdig sinn, smelter sammen med noe som har bestand og blir en venn for livet.

Sokrates satte seg ned og sa: Det ville være eneståene, kjære Agathon, om vi bare kunne røre ved hverandre og så rant visdommen fra den som er fullere til den som er tommere, likesom vann kan renne fra et fullt til et tomt beger gjennom en ulltråd!

Samtidig kom en annen slave med følgende beskjed: Sokrates har trukket seg tilbake i naboens portrom, og der står han og vil ikke engang komme når jeg roper på ham!
- Det var merkelig, sa Agathon. Gå og kall på ham igjen helt til du har fått ham inn.
Da utbrøt Aristodemos:
- Nei, gjør endelig ikke det! La ham være! Det er en vane han har. Ikke så sjelden stiller han seg opp slik hvor det faller seg, og så blir han stående der. Jeg tenker nok han kommer snart. Ikke forstyrr ham, men la ham i fred.

Agathons tale:

Eros er så vis en dikter, at han også gjør andre til diktere. Enhver som røres av kjærlighet, blir nemlig dikter.

Vel, sa Glaukon, - fortell, fortell. Denne veien opp til Athen er jo faktisk som skapt til å kortes av med en prat.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Bokklubbens Kulturbibliotek

Her er skjønnlitteraturen som eg les i 2010. Grei måte å føre oversikt på!

Skrifter i samlinga av Platon og Aristoteles

Skrifter i samlinga av Platon og Aristoteles

• "Faidros" av Platon
  • "Sokrates' forsvarstale" av Platon
  • "Borgerlig offentlighet - dens fremvekst og forfall" av Jürgen Habermas
  • "Pantagruel - en roman" av Francois Rabelais
  • "Meditasjoner over filosofiens grunnlag og andre tekster" av René Descartes
  • "Tragediens fødsel" av Friedrich Nietzsche
  • "Jan van Huysums blomsterstykke - en bukett fra Henrik Wergeland til Fredrika Bremer" av Henrik Wergeland
  • "Bekjennelser" av Aurelius Augustinus
  • "Jordens fordømte" av Frantz Fanon