Verten

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

Vår verden har blitt invadert av en usynlig fiende. Mens menneskenes kropper fortsetter sine liv, intakte og uten synlig forandring, er sjelen og hjernen deres overtatt av fienden. Melanie er en av de få gjenlevende "ville" menneskene. Når hun blir fanget, er hun overbevist om at dette betyr slutten for henne. Melanie nekter å gi slipp, og begynner å fylle den nye sjelens tanker med lengsel etter den mannen Melanie elsker.

Vidunderlig og uforglemmelig om altoppslukende kjærlighet og betydningen av det å være menneske. Vår verden er blitt invadert av en usynlig fiende. Mennesker blir verter for disse invaderende skapningene . sjeler . som tar over menneskenes hjerne mens kroppene deres forblir intakte, og de tilsynelatende lever som før. Menneskets natur må gi tapt for dette fremmede.Da Melanie, en av de få gjenværende uberørte menneskene, blir fanget, er hun sikker på at dette er slutten. Vandrer, sjelen som har blitt tildelt Melanies kropp, er blitt advart om utfordringene ved å leve inni et menneske: de overveldende følelsene, de mange sanseinntrykkene, de livaktige minnene. Men det var én utfordring Vandrer ikke hadde regnet med: Melanies iherdige motvilje mot å gi fra seg det som er hennes: tanker, følelser, minner. Og mannen i sitt liv. Dette er historien om et kjærlighetsforhold der tre er involvert; men hvor bare to har menneskeskikkelse ... · Lidenskapelig romantikk, nervepirrende action og fascinerende utenomjordiske skapninger i denne fantastiske science fiction-romanen fra ingen ringere enn Twilight-forfatteren Stephenie Meyer . en av vår tids mest populære og bestselgende ungdomsbokforfattere. · Twilight-bøkene har oppnådd litterær udødelighet. Nå skal Verten ta verden med storm.· Vidunderlig og uforglemmelig om altoppslukende kjærlighet og betydningen av det å være menneske.· Få kan skrive like dampende og pasjonert om kjærlighet som Stephenie Meyer.· Science fiction for dem som tror de ikke liker sjangeren!· Internasjonal bestselger.· Diskusjonen går livlig blant Stephenie Meyer-fansen om hva som er best: Twilight-sagaen eller Verten.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390409

EAN 9788205390409

Genre Fantastisk litteratur

Lesenivå 12-16

Den er veldig seig i starten, men når ein har klart og komme seg gjennom den, så går det i ein heidundrandes fart resten av boka! Den er utruleg spennande, men slutten kunne vert mindre åpen, men med tanke på at det går rykter om at det kanskje kjem ei bok nr. 2, så får ein vel berre krysse det som kryssast kan for at det skjer? :)

Ganske god bok og hektende bok. Men føler det skjedde veldig lite i forhold til hvor lang boka er. Men absolutt verd å lese.

The Host
Vidunderlig og uforglemmelig om altoppslukende kjærlighet og betydning av det å være menneske – skrevet av Twilight forfatteren Stephenie Meyer – en av vår tids mest populære og bestselgende ungdomsbokforfattere.

Handling:
The Host eller ”Verten” handler om noen små sølvmarker, eller såkalte ”Souls” som har kommet fra verdensrommet for å gjøre jorda til et bedre sted. De mener at menneskene ødelegger den med ondskap og vold.
Disse sjelene blir satt inn i nakken på menneskene, og tar over kroppen og følelsene til mennesket. De aller fleste menneskene var lette å få kontroll over, men da Melanie blir fanget, og sjelen Wandrer blir satt inn i henne, går noe galt. Wandrer klarer ikke stenge den sterke Melanie ute. Hun visner ikke bort sånn som hun egentlig skulle ha gjort, hun lar seg ikke drive ut av sitt eget hode. Melanie påvirker Wandrer med sine sterke minner og følelser for den elskede broren Jamie, og hennes store kjærlighet, Jared. Melanie og Wandrer missliker hverandre sterkt i starten, men skal de velge å stole på hverandre i jakten på det begge elsker så høyt? Er det noen sjanse for at Jamie og Jared enda er i live?
Tilslutt finner de det de leter etter, men vil alt være som før?

Min mening:
Boken var for meg ganske tunglest i starten. Ting var litt vanskelig å forstå og gikk litt tregt. Dette er noe jeg anbefaler og holde ut. Tårene trillet hos meg allerede før side 100, og det var ikke siste gang heller.
Hvis man ser bort i fra den litt kjedelige begynnelsen er dette en fantastisk bok. Hvis du liker bøker som The hunger games, eller andre bøker om sterke forhold vil jeg anbefale denne boken, da du virkelig blir dratt inn i en fantastisk sterk kjærlighetsfortelling.

Boka er fantastisk, men filmen ødelegger alle de flotte bildende man lager seg. Ikke se filmen.. LES BOKEN!

Jared kastet seg fram, vekk fra meg. Med et høyt klask smalt knyttneven hans inn i ansiktet til Kyle. Øynene til Kyle rullet, og munnen ble helt slapp. Det var helt stille i rommet i noen sekunder. "Eh," sa Doc forsiktig, "sånn rent medisinsk tror jeg kanskje ikke det var den beste behandlingsformen." "Men jeg føler meg mye bedre," svarte Jared mutt.

It's not the face, but the expressions on it. It's not the voice, but what you say. It's not how you look in that body, but the things you do with it. You are beautiful.

"Du er det edleste, reneste vesenet jeg noensinne har møtt. Universet blir et mørkere sted uten deg," hvisket han. Dette var hans avskjedsord, hans gravskrift, og jeg var glad for at jeg fikk lov til å høre dem.

I knew the human exaggeration for sorrow - a broken heart. Melanie remembered speaking the phrase herself. But I'd always thought of it as a hyperbole, a traditional description for something that had no real physiological link, like a green thumb. So I wasn't expecting the pain in my chest. The nausea, yes, the swelling in my throath, yes, and, yes, the tears burning in my eyes. But what was the ripping sensation just under my rib cage? It made no logical sense. And it wasn't just ripping, but twisting and pulling in different directions. Because Melanie's heart broke, too, and it was a separate sensation, as if we'd grown another organ to compensate for out twin awarnesses. A double heart for a double mind. Twice the pain.

"Eight full lives," I whispered against his jaw, my voice breaking. “Eight full lives and I never found anyone I would stay on a planet for, anyone I would follow when they left. I never found a partner. Why now? Why you? You're not of my species. How can you be my partner?” “It's a strange universe,” he murmured. “It's not fair,” I complained, echoing Sunny's words. It wasn't fair. How could I find this, find love–now, in this eleventh hour–and have to leave it? Was it fair that my soul and body couldn't reconcile?

OBS! SPOILERE!

Okei, skal bare få sagt at jeg blir utrolig involvert i bøkene jeg leser. Lever meg alltid inn i karakterene og verdenen, og glemmer ofte hvor jeg selv er. Og de beste av bøkene jeg leser, får meg alltid til å gråte. Blir fort rørt. Spesielt når jeg har lest en helt fantastisk bok og den er slutt, føler jeg meg helt tom innvendig.. Helt til jeg da begynner på en ny bok da, hehe ;-)

Dette er bøker som jeg har falt pladask for etter å lest hva de handlet om... Man vil bare lese det NO og lese det ut med en gang... Det rare er at mange av disse bøkene har jeg ikke valgt å lese selv om de er de jeg vil lese aller mest... Leser med andre ord bøker som virker bra. Men ikke på langt nær som disse. Det er blitt en lang liste etterhvert

og her er et utvalg av fantasybøker jeg har lest, både nylig og noen for mange år siden.
mange av bøkene her var favorittserier på et eller annet tidspunkt

• "Vampire academy - vampire academy 1" av Richelle Mead
  • "The short second life of Bree Tanner - an eclipse novella" av Stephenie Meyer
  • "Blue moon" av Alyson Noël
  • "Awakened" av P.C. Cast