Mannen som elsket Yngve

Oktober 2008 Heftet

Mens Gorbatsjov reiser på triumfferd omkring i verden, går Jarle i andre klasse på videregående skole i Stavanger. Jarle spiller i Mathias Rust Band sammen med Helge, han er kjæreste med Katrine, han går med Palestina-skjerf og har sterke meninger om det meste. Han er en av dem som ikke vil være som alle andre. Så begynner en ny gutt på skolen, en streiting som det tilsynelatende ikke er noe spesielt med. Men noe må det være likevel. For hvem er denne merkelige Yngve, han som har et så fint og trist smil? Møtet med Yngve forandrer alt for Jarle. Dette er den første romanen om Jarle Klepp. Jarles barndom skildres i romanen Kompani Orheim. Boka er filmatisert.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999

Omtalt sted Stavanger

Jeg er målløs over hvor dyktig Tore Renberg er til å skrive. Det er ut i fingerspissene velformulert og bra, setningene og replikken treffer virkelig spikeren på hodet. Handlingen er knallbra, ikke så veldig forutsigbar, og med en merkbar spenning. Jeg simpelthen elsker denne boka, og anbefaler den til alle,- tror den vil lære oss en del, den lærte i hvert fall meg noe!

Nydelig 90-tallsportrett. Renberg forteller en fantastisk gripende og sår historie samtidig som han gir et troverdig bilde av tiden. Vanskelig å legge fra seg, trist å lese ut.

Fy søren, denne boka er god! Og slutten får deg til å skrike etter 400 nye sider. Jeg sier bare "LES DEN!"

Läser det svenska originalet "Mannen som älskade Yngve". Inläsare Magnus Ödéhn.
Ibland är texten så underbart briljant men så kommer det långa transportsträckor som jag nästan somnar på. Ville i alla fall höra hur det slutade så jag läste klart.

Lest starten. Godt språk og rask utvikling med mye historie og div. Virker bra.

Det er som en abstinens ikke å få se den man er forelska i. Du kjenner det, fysisk, i hele deg, hvordan du mangler noe essensielt, hvordan det som får deg til å puste, det som får føttene dine til å bevege seg, ikke finnes lenger. Folk sier det er vanskelig å slutte å røyke, å slutte med heroin. Forsøk å slutte å være forelska når du er det. Der er umulig.

Forelskelsen er aldri redd. Var mennesket like fryktløst som forelskelsen, ville vi være uovervinnelige.

Teori er enkelt. Praksis er et helvetes rot.

Er det så uvanlig? At du kjenner det som om du står et kyss fra lykken?

Du ligger der, du er sytten år, og du skjønner, for første gang, at du ikke har kontroll. Du trodde, stakkar, at du visste hvem du var. Du trodde, din tulling, at du hadde kontroll. Du trodde, din idiot, at livet var enkelt, men det var det ikke. Og når du kan hate deg selv så sterkt, hvor grusomt må du ikke være i andres øyne?

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Dette er bøker hvor forfatteren har fått frem noe som har endret mitt syn på livet, ekteskapet, vennskapet og ens deltakelse i disse. De er ikke bare gode, men de rører ved ens innerste tanker. Ikke alle har endret meg til det bedre.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

Her er det bøker med enten skeivt tema,eller skeive karakterer - uansett, så er det bøker jeg elsker på denne lista! :D

Dette er bare norske bøker hittil, om du vet om fler norske bøker med samme tema, si ifra så jeg får lest dem! :D

• "Pixley Mapogo - roman" av Tore Renberg
  • "Fatso - roman" av Lars Ramslie
  • "Hässelby - roman" av Johan Harstad
  • "Popsongar - noveller" av Frode Grytten
  • "Ambulanse - noveller" av Johan Harstad
  • "Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre" av Gunnhild Øyehaug