Vernon Subutex

av (forfatter) og Gøril Eldøen (oversetter).

Gyldendal 2019 Heftet

Første bok i den kritikerroste trilogien om Vernon Subutex, som ble nominert til Man Booker International 2018.

Trilogien om Vernon Subutex har rystet den franske samtidslitteraturen og oppnådd kultstatus på rekordtid. Ikke bare er den en treffende samtidsanalyse i et usedvanlig friskt språk, den er også en arvtager til både pønklitteraturen og Balzac. Vernon Subutex 1 ble nominert til Man Booker International 2018 og er hyllet av kritikerne.

ISBN13 9788205520141

EAN 9788205520141

Omtalt sted Paris

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen for beste oversettelse 2018

Dette er ei bok med høy "kultfaktor", noe som gjør at boka får en god del omtale, og tiltrekker seg ganske mange nysgjerrige lesere. Men det at forfatteren slenger om seg med transer, fitter og pikker, kola, lesber, pornoskuespillere, rockesangere som begår sjølmord og blakke platesjappeeiere som røyker sigaretter som er rulla av sneiper finni på gata, gjør ikke dette til ei god bok. Her skjer det altfor mye, hele tida, og resultatet blir en usammenhengende, anstrengende og lite troverdig historie som det, i hvert fall for meg, blir vanskelig å henge med i og engasjere seg i. Nå skal det riktignok sies til bokas forsvar at jeg bare er litt over halvveis, og jeg leser alltid bøkene ut, så vi får se, men foreløpig blir dette litt for kult etter min smak. Det blir nok litt hurtigspoling.

Njæh... ganske reperetende i stilen etter hvert: Stadig nye folks indre monologer om samtids-Frankrikes jævlighet. Jeg kjedet meg ganske ofte med denne boka.

Jean-No likte å være drittsekk. Han var arrogant. Han hadde alltid hatt elendig musikksmak, som tenåring likte han Einstürzende Neubauten og Foetus, seinere gikk han over til ræva hardcore punk, var fan av Rudimentari Peni og elsket Minor Threat, selv om han drakk som en svamp.

Han tåler ikke spydighet, ikke engang i homøopatiske doser.

• "Vernon Subutex - 2" av Virginie Despentes
  • "Forspilte dager" av Charles Jackson