Ting vi mistet i brannen

av (forfatter) og Kristina Solum (oversetter).

Gyldendal 2017 Innbundet

Tolv noveller fra en av Argentinas dristigste unge stemmer.

Kvinner som setter fyr på seg selv i protest mot vold i hjemmet, tenåringer under press, venner inntil døden, gatebarn, svart magi og en kvinne besatt av en hodeskalle. Alt dette møter vi i Mariana Enriquez' noveller, som med en sugende kraft drar leseren inn i overraskende hendelsesforløp og uhåndgripelige stemningsleier.
Enriquez er født i Buenos Aires i 1973 og regnes som en av Argentinas aller beste, og dristigste, forfattere i sin generasjon. Boka har vekket stor oppmerksomhet i Argentina, og er under utgivelse av prestisjefylte forlag i over 20 land.

ISBN13 9788205493575

EAN 9788205493575

Omtalt sted Argentina

Makabert. Absolutt ikke innenfor hva jeg vanligvis liker, men det var noe med språket, drivet i historiene, det å få lov til å være tilstede i Argentina og få en smakebit av kulturen deres. Så makabert at jeg ikke ville ha orket å se dette filmatisert. Men likevel bra.

Noveller som gir alt annet enn en glansbildeframstilling av Argentina. I de fleste novellene møter vi foruroligende sitauasjoner preget av avstumpethet, fattigdom og (sosial) ulikhet. Hovedpersonene er ikke udelt sympatiske, og stemningen er mørk.

Leseverdig, men ikke eminent!

Skremmende. Overraskende. Utrolig godt skrevet. Spooky. Creepy. Herlige og rare noveller som jeg får lyst til å lese igjen og igjen.

Etter første novelle skjønner jeg at novellesamlingen "Ting vi mistet i brannen" av Mariana Enriques er brutale fortellinger fra hverdagen til mange mennesker i Argentina og Latin Amerika. Her møter vi alle slags mennesker, de som klarer seg, gatebarna, horer og narkomane. I Argentina er Mariana Enriques en viktig samtidsforfatter, en forfatter det er verdt å legge merke til.

Boken består av tolv noveller med handlingen lagt til Buenos Aires, gjerne sentrert omkring noe vilt, voldsomt, uforklarlig og med åpen slutt.

Stavanger Aftenblad omtaler novellene som gotiske grøss, men nevner også mørk magisk realisme i tradisjonen fra Jorge Luis Borges og Julio Cortázar. Et sitat fra Aftenbladet:
"Målet er åpenbart både å sjokkere leseren gjennom avdekkingen av individuelle vanskjebner styrt av irrasjonelle impulser eller hallusinasjoner og å sette handlingen inn i en historisk, politisk, sosial ramme. Sentralt står skyggen fra et diktatur som skapte korrupte, voldelige politifolk og soldater, som aksepterte klasseskillene, ignorerte kvinneundertrykkingen og lot fattigdom, narkokultur, kriminalitet, ekstrem brutalitet og barnemishandling bre seg" (25.06.17)

Lytt ti Norsk Litteraturfestival sin podcast hvor forfatteren leser fra boka

Novellesamling som leses i En slags bokklubb i februar.

Det handler om vold i hjemmet, gatebarn, pressede tenåringer, kvinner som setter fyr på seg selv, venner til døden, svart magi, og en kvinne som er besatt av en hodeskalle.

Veldig godt skrevet, selv om jeg aner noen oversettingsfeil. Det er mørkt, urovekkende, og fascinerende.

Jeg har funnet ut at jeg liker litt sånn "creepy" bøker, i den gotiske sjangeren.
Har ikke tenkt så mye på det før, men etter å ha lest "Stormfulle høgder" kom jeg til å tenke på om der er bøker i samme sjanger som jeg kunne lese. Jeg kom da på at jeg jeg var svært begeistret for Frobenius sin "Latours katalog" og de fire bøkene av Carlos Ruiz Zafon som begynner med "Vindens skygge". Dette er mine favoritter. Og nå kan jeg plusse på Stormfulle høgder. Jeg vil nå prøve å samle flere bøker på en liste, så jeg kan kose meg med sjangeren :)

Har du noen forslag?

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Leselista for 2021:

📗 Januar: Fugletribunalet av Agnes Ravatn
📗 Februar: Rasismens poetikk av Guro Sibeko
📗 Mars: Menn vi høstet av Jesmyn Ward
📗 April: (Homo sapienne av Niviaq Korneliussen⁣): Avbrøt
📗 Mai: Min historie av Michelle Obama
📗 Juni: Men du ser ikke syk ut av Ragnhild Holmås
📗 Juli: Hendelser ved vann av Kerstin Ekman
📗 August: "Jeg vil våkne til verden" - Karoline Brændjord (DIKT)
📗 September: Om skjønnhet av Zadie Smith

📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof
📗 November: (Girl, Woman, Other av Bernardine Evaristo) Avbrøt
📗 Lesefri

• "Støvberar" av Ingrid Storholmen
  • "Skjellmannen" av Aslı Erdoğan
  • "Nattnød - dikt" av Aina Villanger
  • "Å gå med Kølle - til fots gjennom Europa med telt og en reisedagbok fra 1841" av Karen Røise Kielland
  • "Gull i grusen - dikt" av Rebecca Kjelland
  • "Ruinenes form" av Juan Gabriel Vásquez