Nullingen av Paul Abel

Gyldendal 2018 Innbundet

Sjalken er din venn. Nordvestlandet, midten av det 21. århundret: Norge har som den eneste nasjonen i verden lyktes i å bygge et nettverk av dyp, kollektiv bevissthet blant sine innbyggere. Et atomtykt lag av grafén utenpå hjernebarken, også kalt Sjalken, lar deg oppleve fremmede steder, kjenne lukter, sanse mennesker som ikke er der. Marinbiologen Paul Abel hater fremskrittet og sverger fremdeles til den gammeldagse, håndholdte Sjalken. Da Norge utsettes for et statskupp utført av det øko-politiske partiet Pan-etisk forbund, er han blant de få som unngår å bli hjernevasket.Snart befinner han seg i en knøttliten leilighet i Fortettingen, på bunnen av et hierarki bygget på ideen om verdens-altet. Hans kone Astrid er forvandlet til en av statens mest betrodde tjenere, evig tro mot Pan. Alt dette akter Paul å gjøre noe med. Nullingen av Paul Abel er en roman om å finne sin plass i økosystemet, om kjærlighet, tro og skepsis, og den uovervinnelige kraften i dansefilmer fra 80-tallet.

ISBN13 9788205514980

EAN 9788205514980

Genre Dystopier

Omtalt sted Norge

Velskrevet, god flyt, skremmende. Les gjerne mer i bloggen her

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

• "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Informasjonen - roman" av Bår Stenvik
  • "Så faller jeg - dikt" av Rebecca Wexelsen
  • "Udødelighetens historie - fra Jesus' oppstandelse til zombier, antioksidanter og barn i ilden" av Dag Øistein Endsjø
  • "Vak - dikt" av Bendik Vada
  • "Den hvite byen" av Karolina Ramqvist