Hundeparken

av (forfatter) og Turid Farbregd (oversetter).

Oktober 2020 Innbundet

Helsinki, 2016. To kvinner møtes på en parkbenk. De blir sittende i taushet og betrakte en familie som lufter hunden sin: mor, far, to barn. Kvinnene er ikke fremmede for hverandre. I hjemlandet Ukraina var begge involvert i den fremvoksende fertilitetsindustrien, den ene som donor, den andre som organisator. Nå, ti år senere, synes rollene å være snudd. Det som skulle være veien til rikdom, er definitivt ikke det lenger, og hun som en gang var donor, har tilsynelatende både muligheter og en sterk vilje til å gjøre størst mulig skade.

Handlingen i "Hundeparken" foregår dels i dagens Finland, dels i Ukraina etter Sovjetunionens fall. Korrupsjonen i øst møter grådigheten i vest, og i skjæringspunktet står to kvinner som er like deler ofre og overlevere. Sofi Oksanen skriver beskt og nådeløst om konsekvensene av å behandle kvinnekroppen som en lukrativ handelsvare. Samtidig er romanen en dypt menneskelig fortelling om trofasthet og kjærlighet, om tapte barn og om løgnens kraft.

Forlag Oktober

Omtalt sted Ukraina Finland

I Helsinki sitter to kvinner på en benk i en hundepark. De observerer en familie på to voksne, to barn, og en hund. Kvinnene er fra Ukraina, og kjente hverandre godt for 10 år siden. Der var de involvert i Ukrainias voksende fertilitetsindustri - en som donor, den andre som organisator. Det hele skulle være veien til rikdom for dem begge, men på veien gikk noe galt. Nå virker det som at den tidligere donoren har kommet for å ramme den andre kvinnen gjennom diverse familier de har hjulpet i hjemlandet.
Boken veksler mellom fortid og nåtid, og vi får et innblikk i hvordan det var i Ukraina etter Sovjetunionens fall. Grådighet i vesten, møter korrupsjonen i øst, og i orkanens øye - kvinnekroppen som brukes som handelsvare.

Veldig interessant i kjent Oksanen-stil, men synes slutten var vel åpen.

Skulle han en dag dra til Ukraina, ville det være på feriereise, og han kom til å oppføre seg som andre turister fra Vesten. Han kom til å ta bilder av de latterlige klimaanleggene utenpå veggene av boligblokkene, men la seg begeistre av blomsterkonene langs veiene, som seinere i sesongen tok gulrotbunter med i utvalget og mot slutten av sommeren ble bærkoner. Han ville synes at de krumryggede gamle menneskene representererte noe ekte, noe opprinnelig. Det fantes et ord for det, fattigdom, men det kjente han ikke

• "Jeg, rommet - roman" av V.S. Tideman
  • "Sauesankertanker - dikt" av Torgeir Rebolledo Pedersen
  • "Du kan ikke skylde på rever - roman" av Hilde Lindset
  • "Risiko" av Sven G. Simonsen
  • "Mare - roman" av Kristin Sørsdal
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset
  • "Bjørnekvinnen" av Karolina Ramqvist